Imię i nazwisko autora:

Katarzyna Mańkowska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

Hoy llueve y mañana también va a llover

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1) reaguje na polecenia; 

2) określa główną myśl wypowiedzi; 

3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; 

4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników); 

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu; 

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę); 

4) znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie); 

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę).

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada: 

  1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 

  2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna słownictwo służące do opisu pogody;

  • zna określniki czasu służące do mówienia o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości;

  • zna i stosuje czasowniki hacer, estar, haber, llover, nevar, tronar, granizar;

  • analizuje informacje zawarte w tekście i pliku audio;

  • ocenia, które informacje zawarte w tekście i pliku audio są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • tworzy krótką wypowiedź pisemną i ustną na temat pogody;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do rozmowy o pogodzie;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z plikiem audio i zabawą edukacyjną;

  • zaangażowanie uczniów w lekcję poprzez pracę w parach.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

plik audio, słuchanie, czytanie, zabawa edukacyjna

Formy zajęć:

praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, gdzie ich zdaniem uprawia się najwięcej oliwek, a następnie prosi ich o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym.

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania do tekstu na przykład: De qué habla el texto?; Qué objetivo tiene?; Qué ciudades aparecen en el texto?

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby po polsku powiedzieli, co widzą na grafikach, jaka jest pogoda danego dnia. Następnie poleca im, aby wypisali kilka słów z tekstu i bez sprawdzania ich znaczenia w słowniku, tylko na podstawie grafiki, spróbowali przetłumaczyć je na język polski.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego

  1. Grafiki.

  • Uczniowie zapoznają się z pierwszą grafiką, a następnie wykonują ćwiczenie do grafiki. Wyniki pracy sprawdzane są na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie dwóch grafik z ćwiczenia 4. ustnie opisali pogodę. Nauczyciel może rozszerzyć ćwiczenie i poprosić uczniów, aby wrócili się do grafik z tekstu źródłowego i z ich pomocą poćwiczyli w parach w formie ustnej poznane wyrażenia.

  • Uczniowie zapoznają się z drugą grafiką, a następnie wykonują ćwiczenie do grafiki, które jest sprawdzane na forum klasy.

  1. Multimedium.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli po polsku, co zrozumieli i co zapamiętali po pierwszym przesłuchaniu nagrań. Nauczyciel może również zadać pytania do nagrania: Quién habla en las grabaciones?; Son amigos o no?; Qué quieren hacer?; Quién invita a quién? itd.

  • Uczniowie słuchają nagrań ponownie i wykonują ćwiczenia do multimedium, które następnie są sprawdzane na forum klasy.

  1. Część ćwiczeniowa.

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych umożliwiających uczniom tworzenie treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • Grafiki z ćwiczenia 5., 6. i 7. mogą służyć do ćwiczenia opisu pogody w formie ustnej.

  • Nauczyciel może rozszerzyć ćwiczenie 8. i zorganizować zabawę edukacyjną. Jeden z uczniów wybiera jedno miasto w Polsce i wyświetla prognozę pogody na kilka najbliższych dni. Uczeń opisuje pogodę, a koledzy i koleżanki mają za zadanie zgadnąć, który dzień opisuje.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jak powiemy, że w tym tygodniu padał deszcz, dzisiaj świeci słońce, a jutro będzie wiał wiatr?

  • Jak odmienimy czasowniki atardecer, nevar, tronargranizar w czasie przeszłym i w czasie teraźniejszym oraz jak utworzymy od nich peryfrazę ir + a + bezokolicznik?

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Potrafię zapytać o pogodę.

  • Potrafię opisać pogodę, jaka była danego dnia, jest teraz i będzie w przyszłości.

Praca domowa:

Uczeń ma za zadanie zapytać dwóch kolegów lub dwie koleżanki, jaka pogodę lubią i napisać krótki tekst na ten temat.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.