Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Katarzyna Mańkowska
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
Hoy llueve y mañana también va a llover
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę).
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna słownictwo służące do opisu pogody;
zna określniki czasu służące do mówienia o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości;
zna i stosuje czasowniki hacer, estar, haber, llover, nevar, tronar, granizar;
analizuje informacje zawarte w tekście i pliku audio;
ocenia, które informacje zawarte w tekście i pliku audio są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
tworzy krótką wypowiedź pisemną i ustną na temat pogody;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do rozmowy o pogodzie;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;
rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z plikiem audio i zabawą edukacyjną;
zaangażowanie uczniów w lekcję poprzez pracę w parach.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
plik audio, słuchanie, czytanie, zabawa edukacyjna
Formy zajęć:
praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, rzutnik
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel pyta uczniów, gdzie ich zdaniem uprawia się najwięcej oliwek, a następnie prosi ich o przeczytanie ciekawostki.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania do tekstu na przykład: De qué habla el texto?; Qué objetivo tiene?; Qué ciudades aparecen en el texto?
Nauczyciel prosi uczniów, aby po polsku powiedzieli, co widzą na grafikach, jaka jest pogoda danego dnia. Następnie poleca im, aby wypisali kilka słów z tekstu i bez sprawdzania ich znaczenia w słowniku, tylko na podstawie grafiki, spróbowali przetłumaczyć je na język polski.
Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego
Grafiki.
Uczniowie zapoznają się z pierwszą grafiką, a następnie wykonują ćwiczenie do grafiki. Wyniki pracy sprawdzane są na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie dwóch grafik z ćwiczenia 4. ustnie opisali pogodę. Nauczyciel może rozszerzyć ćwiczenie i poprosić uczniów, aby wrócili się do grafik z tekstu źródłowego i z ich pomocą poćwiczyli w parach w formie ustnej poznane wyrażenia.
Uczniowie zapoznają się z drugą grafiką, a następnie wykonują ćwiczenie do grafiki, które jest sprawdzane na forum klasy.
Multimedium.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.
Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli po polsku, co zrozumieli i co zapamiętali po pierwszym przesłuchaniu nagrań. Nauczyciel może również zadać pytania do nagrania: Quién habla en las grabaciones?; Son amigos o no?; Qué quieren hacer?; Quién invita a quién? itd.
Uczniowie słuchają nagrań ponownie i wykonują ćwiczenia do multimedium, które następnie są sprawdzane na forum klasy.
Część ćwiczeniowa.
W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych umożliwiających uczniom tworzenie treści na podstawie zdobytej wiedzy.
Grafiki z ćwiczenia 5., 6. i 7. mogą służyć do ćwiczenia opisu pogody w formie ustnej.
Nauczyciel może rozszerzyć ćwiczenie 8. i zorganizować zabawę edukacyjną. Jeden z uczniów wybiera jedno miasto w Polsce i wyświetla prognozę pogody na kilka najbliższych dni. Uczeń opisuje pogodę, a koledzy i koleżanki mają za zadanie zgadnąć, który dzień opisuje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
Jak powiemy, że w tym tygodniu padał deszcz, dzisiaj świeci słońce, a jutro będzie wiał wiatr?
Jak odmienimy czasowniki atardecer, nevar, tronar i granizar w czasie przeszłym i w czasie teraźniejszym oraz jak utworzymy od nich peryfrazę ir + a + bezokolicznik?
Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Potrafię zapytać o pogodę.
Potrafię opisać pogodę, jaka była danego dnia, jest teraz i będzie w przyszłości.
Praca domowa:
Uczeń ma za zadanie zapytać dwóch kolegów lub dwie koleżanki, jaka pogodę lubią i napisać krótki tekst na ten temat.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.