Imię i nazwisko autora: Anna Kowalska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Dans ma chambre

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, I klasa, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje użycie zaimków przymiotnych dzierżawczych i wyrażeń lokatywnych,

  • opisuje położenie różnych przedmiotów w pomieszczeniu,

  • potrafi opisać swój pokój.

Cele motywacyjne:

  • uświadomienie uczniom, że znajomość prostych form językowych i odpowiednich formuł wystarczy do opisu pokoju i najbliższego otoczenia.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: zastępowanie jednych wyrażeń innymi, opis.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie;

  • metody problemowe: metoda aktywizująca – zabawa plastyczna, metody dedukcyjne;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metody programowane: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna/rzutnik, kartki z bloku rysunkowego, kredki, flamastry, cienkopisy etc.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uwaga. Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów, by przynieśli zdjęcia pokojów nastolatków, np. z magazynów wnętrzarskich.

Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku.

Nauczyciel pyta uczniów: Qu'est‑ce qu'il y a dans la classe ? ; Qu'est‑ce qu'il y a dans ta chambre ? Uczniowie udzielają odpowiedzi.

Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym, obserwują najnowszy wpis na blogu.

Uczniowie wspólnie czytają opis pokoju Chloé.

Po przeczytaniu tekstu uczniowie wykonują polecenia dołączone do bloku tekstowego.

Nauczyciel losowo wybiera uczniów i prosi o przedstawienie swoich odpowiedzi całej klasie.

Uczniowie przechodzą do realizacji materiału multimedialnego.

Uczniowie wykonują ćwiczenia dołączone do materiału multimedialnego.

Nauczyciel dzieli klasę na 3‑osobowe grupy. Uczniowie wybierają jedno zdjęcie spośród przyniesionych na lekcję przez członków każdego zespołu. Opisują dany pokój tak, aby można było odtworzyć wizualnie ten opis. Następnie grupy kolejno czytają swoje opisy, podczas gdy pozostali uczniowie tworzą rysunek na ich podstawie. Po odczytaniu opisu wszystkie drużyny pokazują swoje rysunki i porównują ze zdjęciem, na podstawie którego powstał opis.

Nauczyciel podsumowuje zebrane wiadomości, uzupełniając wcześniej zebrane informacje, poprzez analizę diagramów gramatyczno‑leksykalnych.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Wybrani/chętni uczniowie kolejno rozwiązują wskazane ćwiczenia interaktywne (od 1 do 6). Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

Nauczyciel zadaje pytania utrwalające: Qu'est‑ce qu'il y a dans ta chambre ?

Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie zdobyli.

Praca domowa:

Ćw. 7 i 8.

Materiały pomocnicze:

brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Ilustracja interaktywna może posłużyć jako przypomnienie podstawowych wyrażeń lokatywnych podczas lekcji dotyczącej orientacji w przestrzeni (plan miasta, dzielnicy, wskazywanie drogi).