Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Cómo estudiar mejor?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
4) znajduje w tekście określone informacje.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) wyraża swoje opinie.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna i stosuje wyrażenia służące do udzielania rad;
zna słownictwo związane z uczeniem się;
analizuje informacje zawarte w tekstach i filmach;
ocenia, które informacje zawarte w tekście i filmie są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
tworzy krótką wypowiedź pisemną oraz ustną, w której udziela rad;
rozwija umiejętność pracy w grupie;
zastanawia się nad procesem nauczania własnym oraz kolegów;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do rozmowy na temat problemów z uczeniem się;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;
rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z filmem.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
film, słuchanie, czytanie, opis wyjaśniający
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
2. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, jakie egzaminy zdają ich hiszpańscy rówieśnicy. Następnie prosi ich o przeczytanie ciekawostki.
3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
1. Tekst źródłowy.
a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na wyrażenia służące do udzielania rad.
b. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wspólnie wypisali z tekstu wyrażenia, które według nich służą do udzielania rad oraz zastanowili się nad ich użyciem.
c. Nauczyciel prosi uczniów, aby spróbowali krótko powiedzieć po polsku, o czym jest każdy z punktów artykułu.
d. Nauczyciel może zadać dodatkowe pytania do tekstu np. De qué trata el texto?; Cuál es el objetivo del texto?; A quién se dirige este artículo?
e. Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego, które następnie prezentują na forum klasy.
2. Grafiki.
a. Uczniowie zapoznają się z wyrażeniami służącymi do udzielania rad.
b. Nauczyciel pyta uczniów, czy widzą jakieś różnice między omawianymi wyrażeniami.
c. Po omówieniu grafiki uczniowie wykonują ćwiczenie, które następnie jest sprawdzane na forum klasy.
3. Multimedium.
a. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.
b. Nauczyciel prosi uczniów, aby napisali krótkie streszczenie filmu w języku hiszpańskim, a następnie zaprezentowali je na forum klasy.
c. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
d. Po wykonaniu ćwiczenia 2. nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy i każdej z nich przydzielony zostaje jeden styl uczenia się. Uczniowie mają za zadanie zastanowić się i wspólnie poszukać porad odpowiednich dla wybranego stylu uczenia się, wybrać jedną z nich i przetłumaczyć ją na język hiszpański.
4. Część ćwiczeniowa.
a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie wybierają odpowiednią opcję lub dopasowują zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych umożliwiających uczniom samodzielne tworzenie treści na podstawie zdobytej wiedzy.
b. Nauczyciel może rozszerzyć ćwiczenie 7., podzielić uczniów na pary i polecić zapisanie (po polsku lub po hiszpańsku) dwóch problemów z uczeniem się. Następnie uczniowie mogą ustnie udzielać sobie nawzajem porad, które mogą pomóc uporać się z trudnościami.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
2. Nauczyciel pyta uczniów:
Jakich wyrażeń użyjemy, aby udzielić rady?
Jak powiemy: zaplanować naukę, robić schematy lub uporządkować notatki?
3. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Potrafię udzielić rady.
Znam słownictwo związane z uczeniem się.
Praca domowa:
Uczeń ma za zadanie zapytać kolegę/koleżankę, jaki ma problem w nauce i udzielić mu/jej rady, która pomoże pokonać trudność.
Materiały pomocnicze:
karteczki z nazwami stylów uczenia się
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.