Imię i nazwisko autora:

Katarzyna Mańkowska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

Esta tarde quedo con mis amigos

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);

5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta);

9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje); 

10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, uprawianie sportu).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1) reaguje na polecenia; 

2) określa główną myśl wypowiedzi; 

3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; 

4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników); 

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu; 

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę); 

4) znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;

4) przedstawia upodobania.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; 

3) przedstawia intencje i plany na przyszłość; 

4) przedstawia upodobania;

6) wyraża uczucia i emocje.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź); 

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie; 

8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje; 

12) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek).

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie); 

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę);

5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie; 

8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;

12) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek).

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada: 

1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • stosuje odpowiednie wyrażenia, aby zaprosić kolegę lub koleżankę do wspólnego spędzania czasu;

  • stosuje odpowiednie wyrażenia do przyjęcia lub odrzucenia zaproszenia;

  • rozróżnia i stosuje czasowniki quedar i quedarse;

  • analizuje informacje zawarte w tekstach i nagraniach;

  • ocenia, które informacje zawarte w tekście i na ilustracji interaktywnej są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • tworzy krótką wypowiedź ustną i pisemną;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy;

  • rozwija umiejętność współpracy poprzez pracę w grupach i w parach.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnej sytuacji - do zapraszania kolegów i koleżanek do wspólnego spędzenia czasu;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z ilustracją interaktywną i dramą;

  • zaangażowanie uczniów w lekcję poprzez pracę w grupach i w parach.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

ilustracja interaktywna, słuchanie, czytanie, drama

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku i pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy według nich Hiszpanie są towarzyskim narodem. Następnie prosi o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. 

b. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1. do tekstu źródłowego.

c. Nauczyciel po polsku zadaje pytania do tekstu np.:

  • Jakie aktywności proponuje Irene?

  • Dlaczego Rodrigo i Irene nie jeżdżą na rowerach/nie idą do kina?
    Uczniowie udzielają odpowiedzi w języku ojczystym.

  1. Grafiki.

a. Uczniowie zapoznają się z grafiką.

b. Nauczyciel prosi uczniów, aby wrócili do tekstu źródłowego, przyjrzeli się użyciu wyrażeń z grafiki i je wypisali.

c. Następnie uczniowie wykonują polecenie do grafiki.

d. Uczniowie zapoznają się z drugą grafiką i wykonują ćwiczenie.

e. Nauczyciel prosi uczniów o napisanie trzech minidialogów z wyrażeniami, które pojawiły się na grafikach: w jednym zaproszenie jest zaakceptowane, w drugim odrzucone, a w trzecim wykorzystany zostaje czasownik quedar lub quedarse.

  1. Multimedium.

a. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

b. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej z nich przydziela jeden dialog. Grupa ma za zadanie opracować słownictwo i wyrażenia z tego dialogu, a potem podzielić się zebranym materiałem z resztą klasy.

c. Uczniowie wykonują ćwiczenia do multimedium.

  1. Część ćwiczeniowa.

a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

b. Po wykonaniu ćwiczenia 2. nauczyciel może zadać pytania do dialogów, by sprawdzić stopień zrozumienia przekazu.

c. Podczas pracy nad ćwiczeniem 3. nauczyciel może poprosić uczniów o przykłady innych pytań, do których pasowałaby podana odpowiedź.

d. Nauczyciel może rozszerzyć ćwiczenie 7. Uczniowie piszą lub improwizują dialog z wykorzystaniem plakatu z ćwiczenia (metoda dramy). Uczniowie przedstawiają dialog przed klasą.

e. Ćwiczenie 8. może zostać wykonane w formie ustnej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jak zaproponujemy wyjście do kina lub wspólną przejażdżkę rowerem?

  • Jak zapytamy o godzinę lub miejsce spotkania?

  • Jak powiemy, że nie pasuje nam godzina i zostajemy w domu?

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Wiem, jak zaprosić kolegę/koleżankę do wspólnego spędzenia czasu.

  • Potrafię odpowiedzieć na zaproszenie kolegi/koleżanki. 

Praca domowa:

Uczniowie jeszcze w czasie lekcji dobierają się w pary. W domu uczniowie mają za zadanie przeprowadzić rozmowę na komunikatorze internetowym, w której jeden z nich zaprasza kolegę do wspólnego spędzania czasu, a drugi odpowiada na zaproszenie.

Materiały pomocnicze:

filmy z Internetu dla rozszerzenia słownictwa

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.