Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autorki:
Agata Siębida
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
Hola! Buenos días! Bienvenidos!
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny; 7 klasa (zakres podstawowy); A1.
Podstawa programowa
Cele i treści kształcenia.
Cele kształcenia – wymagania ogólne
1) Znajomość środków językowych.
Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
2) Rozumienie wypowiedzi.
Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
3) Tworzenie wypowiedzi.
Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
4) Reagowanie na wypowiedzi.
Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
5) Przetwarzanie wypowiedzi.
Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Cele kształcenia – wymagania szczegółowe
1) Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
2) Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
a. reaguje na polecenia;
b. określa główną myśl wypowiedzi;
c. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
d. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
e. znajduje w wypowiedzi określone informacje;
f. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
3) Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
a. określa główną myśl tekstu;
b. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
c. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, czas, miejsce, sytuację);
d. znajduje w tekście określone informacje;
e. rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
4) Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
h. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
5) Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
h. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
6) Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
b. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
c. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
m. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
7) Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
b. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
c.uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
m. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
8) Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
a. przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
b. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
c. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
9) Uczeń posiada:
a. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
b. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
10) Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
11) Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
12) Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
13) Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
14) Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne
Uczeń:
poznaje i formułuje proste wypowiedzi w języku hiszpańskim służące przywitaniu się i pożegnaniu się;
tworzy pytania służące poznaniu samopoczucia innych;
stosuje wyrażenia i zwroty grzecznościowe w celu rozmowy w sposób formalny lub nieformalny;
stosuje podstawowe zasady wymowy oraz interpunkcji w wypowiedziach ustnych oraz pisemnych;
analizuje i stosuje zasady wymowy dźwięków w celu przeczytania krótkich tekstów.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości oraz zaangażowanie ucznia w lekcję poprzez przedstawienie aspektów socjokulturowych i nawiązanie do hiszpańskich zwyczajów;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi i reagować na pytania, a tym samym nawiązać kontakt z osobami hispanojęzycznymi.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (skojarzenia myślowe, słowa w kontekście, grupowanie w kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie, działanie);
strategie kognitywne (łączenie wyrazów i zdań, powtarzanie, analiza struktur gramatycznych, organizacja wiedzy);
strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia słów, użycie języka polskiego, gestów, mimiki, synonimów);
strategie metakognitywne (nawiązanie do informacji poznanych wcześniej, ocenianie efektów uczenia się poprzez identyfikację błędów);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą).
Metody/techniki nauczania:
burza mózgów; opis wyjaśniający; animacja dydaktyczna; drama; słuchanie, czytanie.
Formy zajęć:
praca w parach; praca całą klasą; praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów i przedstawia się po hiszpańsku.
Nawiązuje do tematu lekcji i pyta uczniów, czy znają sposoby lub wyrażenia, których używają Hiszpanie w celu przywitania się.
Uczniowie zapoznają się z ciekawostką na temat przywitania Hiszpanów. Następnie nauczyciel pytach ich, czy w Polsce przywitania wyglądają tak samo.
Przedstawia temat lekcji oraz cele.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Następnie wypisują wyrażenia, które usłyszeli.
Grafiki wprowadzające:
Uczniowie zapoznają się z grafikami wprowadzającymi. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie różnicy w dialogach formalnych i nieformalnych. Następnie pyta uczniów, w jakich sytuacjach zastosują dialog formalny.
Nauczyciel omawia z uczniami wyrażenia służące przywitaniu się, pytaniu o samopoczucie oraz pożegnaniu się.
Nauczyciel zadaje krótkie pytania wybranym uczniom, używając stylu formalnego i nieformalnego. Uczniowie samodzielnie formułują odpowiedzi.
Wymowa oraz interpunkcja:
Nauczyciel wprowadza podstawowe zasady wymowy oraz interpunkcji w języku hiszpańskim.
Początkowo czyta na głos słowa i prosi uczniów o wskazanie różnicy w wymowie. Następnie zapoznaje uczniów z zasadami wymowy oraz interpunkcji.
Opcjonalnie: uczniowie losują karteczki ze słowami w języku hiszpańskim i czytają ich nazwy na głos.
Multimedium (prezentacja multimedialna):
Nauczyciel przechodzi do części multimedialnej. Uczniowie przed obejrzeniem animacji zapoznają się z pytaniami 1‑3.
Część ćwiczeniowa:
W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Ćwiczenia zaproponowane są ze wzrastającym stopniem trudności, od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
W ćwiczeniu 1. można zaproponować uczniom wymówienie wyrażeń z odpowiednią intonacją.
W ćwiczeniu 3. można poprosić uczniów o przeczytanie słów na głos.
W ćwiczeniu 8. można poprosić uczniów o zaprezentowanie dialogów na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
jakich wyrażeń użyjecie, aby zapytać o samopoczucie?
jak przywitać się w sposób formalny?
jak pożegnać się w sposób nieformalny?
Pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
znam wyrażenia służące przywitaniu się, mówieniu o samopoczuciu oraz pożegnaniu się;
potrafię wypowiadać hiszpańskie słowa;
potrafię użyć stylu formalnego i nieformalnego w celu nawiązania podstawowego kontaktu z drugą osobą w języku hiszpańskim.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie napisać dialog formalny, a następnie przekształcić go na dialog nieformalny.
Materiały pomocnicze:
Karteczki ze słowami hiszpańskimi w celu przećwiczenia wymowy danych dźwięków.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Prezentacja multimedialna może służyć uczniom do sprawdzenia wiedzy lub przećwiczenia słownictwa w domu. Mogą wracać do niej kilka razy sprawdzając, jak szybko wykonują ćwiczenia. Może też być punktem wyjścia do pracy w parach, do tworzenia dialogów oraz symulacji różnych czynności.