Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Autor: Kinga Mądraszewska

Temat zajęć: Le savoir‑vivre au restaurant

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa I, liceum/technikum, poziom A1+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poszerza leksykę dotyczącą spożywania posiłku w restauracji,

  • nazywa zachowania uprzejmie i nieuprzejme związane z przebywaniem w restauracji,

  • opisuje zasady, których należy przestrzegać, aby wykazać się dobrymi manierami w restauracji.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • poszerza swoją wiedzę na temat etykiety i savoir‑vivre’u, którą następnie może wykorzystać w życiu codziennym.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słowa‑klucze, znane słowa w nowym kontekście;

  • strategie kognitywne: test wyboru, ocena prawdziwości zdań, grupowanie wyrażeń, łączenie podpisu z ilustracjami, uzupełnianie tekstu, wybór prawidłowej opcji w tekście;

  • strategie kompensacyjne: domyślanie się znaczenia wyrazów na podstawie ich podobieństwa do innych języków.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, praca z nagraniem dźwiękowym;

  • metoda aktywizująca: ćwiczenia przedmiotowe, scenki;

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii.

Formy zajęć:

praca całego zespołu klasowego, praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, czy często spożywają posiłki poza domem. Dopytuje, czy lubią taką formę spędzania wolnego czasu. Następnie może pokazać uczniom zdjęcia rozmaitych sposobów ułożenia sztućców na talerzu i zapytać, z czym się to wiąże (naprowadza uczniów na takie słownictwo, jak: règles, culture, étiquette). Jeśli uczniowie nie są w stanie odpowiedzieć po francusku, nauczyciel zachęca ich do udzielenia odpowiedzi w języku polskim, a następnie proponuje uczniom wersję w języku francuskim. Następnie prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki do lekcji i odpowiedź na pytanie, czy zwracają uwagę na układ sztućców, gdy sami jedzą w restauracji.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu źródłowego i wykonanie do niego ćwiczeń w parach. Następnie uczniowie łączą się w czwórki i sprawdzają wzajemnie odpowiedzi. W razie nieporozumienia nauczyciel wyjaśnia problematyczne kwestie.
Nauczyciel przygotowuje uczniów do pracy z multimedium. Zapowiada dwukrotne odtworzenie dłuższego nagrania dźwiękowego. Prosi uczniów, by przed odsłuchem zapoznali się z treścią poleceń i podjęli próbę rozwiązania ich w trakcie słuchania dialogu.
Po dwukrotnym odtworzeniu audiobooka nauczyciel prosi wybranych uczniów o podanie odpowiedzi do poleceń. Każdorazowo uczeń ma odczytać z transkrypcji fragment, na podstawie którego udzielił odpowiedzi na dane pytanie. Pozostali uczestnicy lekcji weryfikują swoje odpowiedzi, a także – jeśli zajdzie taka konieczność – korygują odpowiedzi kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia z części Sprawdź się, a następnie konsultują poprawność odpowiedzi w parach. W razie wątpliwości proszą o radę inną parę, a w przypadku braku porozumienia zagadnienie wyjaśnia nauczyciel.
Na zakończenie nauczyciel proponuje mini‑zabawę w odgrywanie scenek. Dwóch chętnych uczniów odgrywa scenkę spożywania posiłku w restauracji. Wcześniej para uzgadnia, jakie zachowania przedstawią, które z nich będą zaliczały się do uprzejmych, a które do nieuprzejmych. Odgrywają scenkę, a pozostali uczestnicy lekcji mają za zadanie opisać, które zachowanie były przejawem dobrych manier (np. dyskretna rozmowa, symulowanie rozkładania serwetki na kolanach), a które ich braku (np. pstrykanie palcami). Jeśli wystarczy czasu, zabawę można powtórzyć kilkakrotnie z udziałem różnych uczniów.

Praca domowa:

Ćw. 7 - 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Zdjęcia przedstawiające symboliczny układ sztućców na talerzu w restauracji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może stanowić urozmaicenie i rozszerzenie lekcji dotyczącej dialogu z kelnerem w restauracji. Można go również wykorzystać podczas rozmaitych lekcji dotyczących kultury, jak również życia społecznego. Nagranie może okazać się również przydatne podczas lekcji powtórzeniowej dotyczącej udzielania porad.