Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Mi amigo es hablador

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

2) określa główną myśl wypowiedzi.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu; 

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

4) znajduje w tekście określone informacje;

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa cechy charakteru;

  • zna oraz stosuje wyrażenia służące do opisu charakteru;

  • analizuje informacje zawarte w tekstach, nagraniach na temat cech charakteru;

  • tworzy krótką wypowiedź pisemną, opisując inne osoby;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy;

  • interpretuje zachowania ludzi, rozpoznając, jaka cecha za nie odpowiada;

  • rozróżnia wady oraz zalety ludzi;

  • zastanawia się nad własnymi cechami charakteru.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości oraz zaangażowanie ucznia w lekcję poprzez stosowanie metody gry edukacyjnej;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • podtrzymywanie uwagi ucznia poprzez zadawanie pytań, zachęcających go do refleksji;

  • zwiększenie motywacji ucznia poprzez pracę w parach.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne;

  • strategie społeczne.

Metody/techniki nauczania:

gra edukacyjna, słuchanie, czytanie, pogadanka

Formy zajęć:

praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakiegoś Hiszpana/Hiszpankę. Jeśli tak, prosi o wymienienie jego/jej cech charakteru. Jeśli nie, pyta o przypuszczenia uczniów na temat cech Hiszpanów. Następnie prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel pyta uczniów, czy uważają, że Polacy również posiadają wspomniane cechy.

  4. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na nazwy cech charakteru.

b. Nauczyciel prosi uczniów, by nie sprawdzali w słowniku znaczenia podanych cech i spróbowali powiedzieć na podstawie tekstu, jak te cechy nazywają się po polsku.

c. Uczniowie wykonują polecenia do tekstu źródłowego.

  1. Grafiki.

a. Uczniowie zapoznają się z nazwami cech i wyrażeniami w kąciku leksykalno‑gramatycznym.

b. Nauczyciel podczas omawiania treści z kącika może poprosić uczniów, by wskazali, czym różnią się prawa i lewa strona grafiki.

c. Uczniowie wykonują polecenia do kącika.

d. Przy wykonywaniu polecenia 4. nauczyciel może wyświetlać zdjęcia z krzyżówki na rzutniku.

e. Przy ćwiczeniu 5. nauczyciel może zapytać, jaka by była forma przymiotnika, gdyby zastąpić es wyrażeniem es una persona i na odwrót.

  1. Multimedium.

a. Uczniowie wykonują polecenie wprowadzające do multimedium.

b. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

c. Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili cechy, które zapamiętali z gry.

d. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.

e. Przy wykonaniu polecenia nr 3 nauczyciel może zapytać, czy są jakieś inne zawody, w których wymienione cechy charakteru są ważne lub co się może stać, jeśli ktoś nie ma tych cech, a pracuje w podanych zawodach: np. ncuando el conductor no es puntual, el autobús llega tarde.

  1. Część ćwiczeniowa.

a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Ćwiczenia zaproponowane są ze według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

b. Po wykonaniu ćwiczenia 1. nauczyciel może zapytać, dlaczego uznajemy daną cechę za zaletę lub wadę.

c. Po wykonaniu ćwiczenia 4. nauczyciel może poprosić uczniów o ułożenie 3 zdań z wybranymi czasownikami.

d. Po wykonaniu ćwiczenia 8. nauczyciel może poprosić, aby uczniowie, którzy opisywali siebie nawzajem, zamienili się kartkami i przeczytali, jakie zalety opisał ich przyjaciel. Następnie uczniowie mają za zadanie wspólnie przyjrzeć się opisom. Na koniec nauczyciel może zrobić pogadankę na temat tego, jak widzimy siebie samych, a jak widzą nas inni.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakie znamy cechy charakteru po hiszpańsku?

  • Które z cech uznamy za cualidades, a które za defectos?

  • Jakich wyrażeń używamy, aby opisać czyjś charakter?

  1. Pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Znam nazwy cech charakteru.

  • Potrafię opisać swój charakter i charakter drugiej osoby.

Praca domowa:

Uczeń opisuje charakter jednej osoby ze swojej rodziny.

Materiały pomocnicze:

karteczki z nazwami cech charakteru

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu, zarówno podczas powtarzania materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.