Imię i nazwisko autora: Robin Chouache

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Comment fonctionne la mémoire/les styles d'apprentissage

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV, poziom A2+. Uwaga, lekcja może być wykorzystana również na wyższych poziomach kształcenia oraz na kółkach zainteresowań językiem francuskim.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
7) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje różne czynności pamięci roboczej;

  • odkrywa naukowe nazwy ludzkich pamięci;

  • zapoznaje się z czasownikami określającymi stan naszej pamięci;

  • powtarza funkcje i rodzaje francuskich przysłówków.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności poprzez rozmowę na interesujące go tematy.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, analiza danych językowych, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie;

  • metody problemowe: metody dedukcyjne, burza mózgów;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej.

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach

Środki dydaktyczne:

Komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne. Pyta uczniów, jakie jest ich najwcześniejsze wspomnienie z dzieciństwa. Wyjaśnia cele lekcji i zachęca wybraną osobę do przeczytania na głos ciekawostki.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, po czym w parach wykonują dołączone do niego ćwiczenia. Przez cały czas mogą korzystać ze słownika. Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonania zadań. Pyta uczniów, czy coś w tekście czytanki ich zaskoczyło lub czy kiedykolwiek ćwiczyli swoją pamięć.

Uczestnicy lekcji nadal pracują w parach. Zapoznają się z pierwszą częścią kącika Rappel grammatical, poświęconą przysłówkom i ich funkcjom. Do każdej z podanych na grafice kategorii starają się dodać dwa‑trzy własne przykłady, które następnie prezentują na forum. W dalszej kolejności uczniowie zapoznają się z drugą częścią Rappel grammatical i przypominają sobie zasady dotyczące miejsca przymiotnika w zdaniu. W parach omawiają podane w kąciku przykłady, po czym indywidualnie wykonują ćwiczenia 3 i 4.

Uczniowie zapoznają się z prezentacją, po czym w parach starają się odpowiedzieć na pytania zawarte w ostatnim slajdzie. Wykonują ćwiczenia dołączone do prezentacji.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑6 w sekcji Sprawdź się w parach. Chętna/wybrana osoba może wykonać ćwiczenia przy tablicy interaktywnej.

Praca domowa: Ćwiczenia 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Prezentacja może służyć jako multimedium na lekcjach poświęconych ludzkiemu ciału lub zdrowemu stylowi życia.