Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Aleksandra Matyja
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
Cómo llamar a la ambulancia?/Jak wezwać karetkę?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2
Podstawa programowa:
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
11. zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4. znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1. opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
6. kompetencje obywatelskie;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
używa w wypowiedziach słownictwa związanego z wypadkami i sytuacjami niebezpiecznymi dla zdrowia;
potrafi wezwać karetkę w języku hiszpańskim.
Cele motywacyjne:
powiązanie nauki języka obcego z tematami znanymi uczniom z codziennego życia (np. wypadki, sytuacje kryzysowe);
zachęcenie ucznia do rozmowy o wypadkach dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalnych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (zastosowanie materiałów wizualnych i dźwiękowych);
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie społeczne (udzielanie rad, opowiadanie o swoich doświadczeniach);
strategie afektywne (motywowanie do wyrażania własnego zdania).
Metody/techniki nauczania:
burza mózgów,
praca z materiałem dźwiękowym,
praca z materiałem graficznym,
praca z tekstem.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku, zadaje pytanie: Qué tal?/Cómo estás?
Nauczyciel zapowiada temat lekcji oraz pyta uczniów, czy wiedzą, w jaki sposób należy wzywać karetkę. Następnie nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji i ciekawostkę.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne przeczytanie tekstu, a następnie wykonanie polecenia 1.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach poleceń 2. i 3.
Nauczyciel przedstawia grafikę i wprowadza słownictwo dotyczące wypadków.
Uczniowie wykonują w parach polecenia 4. i 5.
Multimedium.
Nauczyciel zadaje pytania z belki.
Uczniowie analizują elementy zawarte na ilustracji.
Następnie uczniowie w małych grupach wykonują polecenia 1., 2. i 3.
Nauczyciel zachęca uczniów do podsumowania, jakie słownictwo zapamiętali.
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach pracują nad wykonaniem ćwiczeń leksykalno‑gramatycznych od 1. do 7.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zadają pytania lub zgłaszają wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań z części Sprawdź się.
Nauczyciel pyta uczniów:
Czy potrafisz powiedzieć, jak należy wezwać karetkę po hiszpańsku?
Czy potrafisz zrelacjonować przebieg wypadku drogowego i opisać stan poszkodowanych?
Po zakończeniu zajęć nauczyciel ocenia stopień osiągnięcia każdego z celów ze szczególnym uwzględnieniem opanowania słownictwa.
Praca domowa:
Zadanie 8. z części Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Do przećwiczenia słownictwa nauczyciel może wykorzystać inne zdjęcia przedstawiające wypadki.
https://pixabay.com/pl/photos/wypadek‑uraz‑niebezpiecze%c5%84stwo‑994009/
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie mogą stworzyć dialogi, które mogłyby zostać przeprowadzone przez uczestników wypadku zaprezentowanego na ilustracji.