Autor: Anna Kowalska.

Przedmiot: język nowożytny nauczany jako drugi (j. francuski).

Poziom edukacyjny, klasa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, klasa I.

Temat lekcji: Dans la maison de ma famille d’accueil

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  2. Kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

  3. Kompetencje cyfrowe.

  4. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje nazwy pomieszczeń w domu;

  • używa przyimków miejsca do opisu rozmieszczenia pomieszczeń w domu/mieszkania;

  • odczytuje plany domu/mieszkania,

  • opisuje swój dom/mieszkanie i zadaje związane z tym pytania innym osobom.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja swoją ciekawość świata,

  • rozwija umiejętność tworzenia opisów,

  • rozwija umiejętność prezentacji miejsc.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: używanie obrazu i dźwięku

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody, techniki i formy pracy:

  • metody podające: czytanka, wykład, tablice leksykalne i gramatyczne

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody programowe: z użyciem komputera

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna z dostępem do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku. 

  • Nauczyciel prezentuje uczniom plany mieszkania/domu i zadaje uczniom pytania, z czym im się to kojarzy, co widać na ilustracjach.

Faza realizacyjna:

  • Przed przystąpieniem do treści w bloku tekstowym nauczyciel zapoznaje uczniów z zawartością kącika leksykalnego. Prosi ich o zidentyfikowanie słów, które już znają oraz dedukcję, co mogą znaczyć nowe słowa.

  • Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym, po czym w parach wykonują ćwiczenia 1 - 4.

  • Nauczyciel losowo wybiera uczniów i prosi o przedstawienie swoich odpowiedzi całej klasie.

  • Uczniowie przechodzą do realizacji materiału multimedialnego. Zapoznają się z animacją, analizują ją wspólnie.

  • Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia 1 - 3. W celu przećwiczenia wymowy nauczyciel może prosić wybranych lub chętnych uczniów o przeczytanie rozwiązań na głos.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń sprawdzających. Wybrani/chętni uczniowie kolejno rozwiązują ćwicz. 1 -6. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości, nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  • Nauczyciel zaprasza uczniów do odgrywania scenek sytuacyjnych. W tym celu dzieli ich na dwie grupy: klientów oraz agentów biur nieruchomości. Każdej z grup rozdaje te same plany domów/mieszkań w formie papierowej. Uczniowie grający role klientów odwiedzają „biura nieruchomości”, a obecnym tam agentom opisują, jakiego lokum szukają (według planu, który otrzymali). „Agenci” mają za zadanie sprawdzić, czy właśnie taki rodzaj nieruchomości mają w swojej „ofercie” (według planu, który otrzymali).

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie rozwinęli dzięki tej lekcji.

Praca domowa: Brak

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Animacja może zostać wykorzystana podczas innych lekcji, sprawdzających umiejętność rozumienia tekstu ze słuchu. Może również posłużyć podczas lekcji, na których pojawiają się elementy dialogu nieformalnego.