Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Katarzyna Mańkowska
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
Primero quito el polvo y luego friego el suelo
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
4) znajduje w tekście określone informacje.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę).
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna nazwy prac domowych;
stosuje czasowniki z nieregularną pierwszą osobą liczby pojedynczej hacer i recoger i czasowniki z przegłosem i<ie;
formułuje pytania na temat prac domowych;
analizuje informacje zawarte w tekstach i nagraniach;
kategoryzuje wyrażenia według różnych kryteriów;
ocenia, które informacje zawarte w tekście i grze są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
tworzy krótką wypowiedź pisemną na forum na temat prac domowych;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości oraz zaangażowanie uczniów w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do rozmowy na temat obowiązków domowych;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;
rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z grą edukacyjną, zabawą edukacyjną, dramą, forum.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
gra edukacyjna, słuchanie, czytanie, zabawa edukacyjna, burza mózgów, drama
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku; zeszyt przedmiotowy, piłka
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel pyta uczniów, czy myli kiedyś podłogę za pomocą mopa. Następnie mówi im, że jest hiszpański wynalazek i prosi ich o przeczytanie ciekawostki.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na wyrażenia związane z pracami domowymi, ale bez sprawdzania ich tłumaczenia.
Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie dziesięciu prac domowych z tekstu. Za pomocą burzy mózgów uczniowie proponują tłumaczenia wypisanych wyrażeń.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu źródłowego.
Nauczyciel prosi uczniów o krótkie streszczenie tekstu ustnie w języku hiszpańskim.
Grafiki.
Uczniowie zapoznają się z nazwami prac domowych.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 4.
Uczniowie zapoznają się z odmianą czasowników: hacer, poner, recoger, fregar i regar.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 5.
Nauczyciel może zaproponować zabawę edukacyjną. Nauczyciel prosi uczniów, aby ponownie spojrzeli na grafikę z pracami domowymi. Jeden uczeń wybiera jedną czynność i osobę liczby pojedynczej lub mnogiej i wskazuje kolegę, aby podał odpowiednią formę czasownika. Uczeń wybiera następną osobę. Można realizować tę zabawę z piłką - uczeń rzuca piłkę do wybranego kolegi, a osoba, która ja złapie, ma za zadanie odmienić czasownik.
Uczniowie zapoznają się z wyrażeniami służącymi do określania częstotliwości oraz następstwa. Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń wybrał jedno wyrażenie z grafiki i ułożył z nim zdanie.
3. Multimedium.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każdej z grup przydziela pomieszczenie, które pojawiło się w grze: pokój, kuchnię lub łazienkę. Uczniowie mają za zadanie porozmawiać na temat obowiązków domowych, które wykonują w tych pomieszczeniach. Nauczyciel może rozszerzyć ćwiczenie i poprosić uczniów, aby odegrali krótkie scenki przed klasą.
Część ćwiczeniowa.
W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
Ćwiczenie 7. może zostać rozszerzone. Uczniowie w parach zadają sobie nawzajem pytania i nawiązują krótką rozmowę na temat obowiązków domowych.
Ćwiczenie 8. może zostać zrealizowane w formie prawdziwego forum na stronie hiszpańskojęzycznej. Uczniowie zakładają konta na forum. Nauczyciel zadaje na nim pytanie z ćwiczenia. Każdy uczeń pisze swój komentarz. Uczniowie mogą odpowiadać na swoje komentarze lub je polubić.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
Jakie prace domowe umiemy wymienić w języku hiszpańskim?
Jak powiemy: Ja myję naczynia; Moja mama podlewa kwiaty, a tata ścieli łóżko?
Pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Znam nazwy prac domowych.
Potrafię zapytać, jakie prace domowe ktoś wykonuje i jak często je wykonuje oraz odpowiedzieć na to pytanie.
Praca domowa:
Uczeń ma za zadanie zapytać jednego z kolegów, jakie prace domowe i jak często są wykonywane u niego w domu. Następnie napisać krótki tekst na ten temat.
Materiały pomocnicze:
karteczki z nazwami prac domowych
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.