Imię i nazwisko autora: Anna Rewicka‑Lor

Przedmiot: Język nowożytny nauczany jako drugi (j. francuski)

Temat zajęć: Bienvenue à l’école !

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, szkoła podstawowa, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia upodobania;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa miejsca w szkole, typy szkół oraz przedmioty szkolne,

  • odmienia czasownik aimer i używa go do wyrażenia upodobań dotyczących przedmiotów szkolnych,

  • stosuje przeczenia przy pomocy ne pas z dowolnymi czasownikami.

Cele motywacyjne:

  • Wzmocnienie u uczniów zainteresowania językiem kulturą obszaru francuskojęzycznego poprzez lekcję na temat im bliski (szkoła).

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: czytanie i słuchanie

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, łączenie obrazu z tekstem,

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów w kontekście

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: tekst ciągły, prezentacja na bazie materiału wizualnego, wzbogacenie i uatrakcyjnienie działań proponowanych uczniowi poprzez wprowadzenie percepcji z użyciem emotikonek, tabele leksykalne i gramatyczne, łączenie elementów zdaniowych w logiczną całość, prezentacja ilustracyjna, łączenie elementów w pary logiczne, nazywanie elementów prezentowanych w materiale ilustracyjnym, kolorowanie elementów tekstu, metody stosowane przy użyciu nowych technologii: metoda odsłuchu interaktywnego

  • metody praktyczne : nazywanie elementów, efektywne poznawanie słownictwa przy użyciu podpowiedzi ilustracyjnej

Formy zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku (np. Comment ça va ? Ça va bien ?)

Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie odczytują wypowiedzi dwóch osób z bloku tekstowego, a następnie w parach rozwiązują ćwiczenia do tekstu.

W dalszej kolejności nauczyciel zapoznaje uczniów z czasownikiem aimer oraz z zasadą budowania przeczeń poszczególnych form tego czasownika, dopasowując odpowiednią osobę do poprawnej formy, np. vous - aimezils - n'aiment pas. Uczniowie ćwiczą obie umiejętności, korzystając z ilustracji prezentującej przedmioty, których uczą się w szkole, oraz odwołując się do odczytanego tekstu - mówią, jakie przedmioty lubią, a jakich nie lubią (np. je n’ aime pas la géographie, nous aimons le français), pytają o to kolegę/koleżankę i uzyskują informację zwrotną: odpowiedź twierdzącą lub przeczącą (np. il/elle aime/n'aime pas l'histoire).

Nauczyciel proponuje uczniom spacer po szkole. Uczniowie nazywają mijane miejsca, nazywają zajęcia, jakie odbywają się w danym pomieszczeniu, a także, jak nazywa się nauczyciel prowadzący lekcje w danym miejscu. Uczniowie opowiadają też, czy lubią to miejsce czy nie i czy lubią dane zajęcia.

Następnie nauczyciel wyświetla uczniom prezentację multimedialną. Uczniowie proszeni są o wcześniejsze zapoznanie się z ćwiczeniami, tak aby mogli oni podjąć próbę rozwiązania poleceń w czasie rzeczywistym (podczas zapoznawania się z multimedium).

Ćwiczenie 3. do multimedium nauczyciel może zaproponować do rozwiązania w formie ustnej - np. jeden uczeń opowiada o jednej z trzech osób lub np. kilku uczniów podaje swoją wersję wypowiedzi dotyczącą wszystkich trzech punktów kwestionariusza.

Faza podsumowująca:

Uczniowie kolejno podają odpowiedzi do ćwiczeń z bloku Sprawdź się. W razie pojawienia się wątpliwości, nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

Nauczyciel wraz z uczniami powtarza materiał poznany na lekcji. Prowadzący/prowadząca zadaje uczniom pytania o szkołę (np. o obecność bibliotekarza, imię i nazwisko dyrektora lub nauczyciela angielskiego, a także o lubiane i nielubiane przedmioty). Warto, aby każdy uczeń odpowiedział na przynajmniej jedno pytanie. Nauczyciel może zaproponować uczniom wycieczkę po szkole również na etapie podsumowującym lekcji (zamiast w fazie realizacyjnej).

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i 8. z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Prezentacja multimedialna może posłużyć do powtórzenia wiadomości z działu Edukacja, ale także jako powtórzenie materiału związanego z nawiązywaniem kontaktów towarzyskich na wyższych etapach edukacji.