Imię i nazwisko autora: Anna Kowalska

Przedmiot: język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Comment tu t'appelles ?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, 7 klasa, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

- kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

- rozpoczyna rozmowę, przedstawia się i pyta o imiona innych osób,

- czyta proste dialogi, 

- poznaje czasownik s’appeler i odmienia go przez osoby w czasie teraźniejszym,

- stosuje zaimki osobowe wzmocnione. 

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do formułowania pierwszych zdań w języku francuskim. Wskazanie im, że są w stanie stworzyć własne wypowiedzi na podstawie przykładów zamieszczonych w lekcji.

Strategie uczenia się:

- strategie pamięciowe (czytanie: mini‑komiksy, powtarzanie)

- strategie kognitywne (grupowanie, parowanie, dopasowywanie, wybieranie poprawnej opcji)

- strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia wyrazów w kontekście)

- strategie społeczne (praca w parach/grupach)

Metody/techniki nauczania:

metody podające: czytanka, tablice gramatyczne

metody programowane: z użyciem komputera

metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

metody aktywizujące: mini‑inscenizacje

Formy zajęć:

praca samodzielna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów po francusku. Zadaje im proste pytanie Ça va ? i wskazuje do odpowiedzi wybranych uczniów. Zachęca uczniów, aby spróbowali odpowiedzieć w prostych słowach.

Nauczyciel podaje temat lekcji i informuje uczniów, czego nauczą się w jej trakcie.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel wskazuje na siebie i przedstawia się (Je m’appelle…). Wskazuje kilku uczniów i prosi o powtórzenie zdania z własnym imieniem. Następnie wskazuje na innego ucznia i mówi: Tu t’appelles… W ten sposób prosi uczniów, aby powtórzyli czasownik s’appeler w różnych osobach. Celem tej części lekcji jest uświadomienie uczniom, że są w stanie odtworzyć pewne formuły poprzez powtarzanie ich za rozmówcą.

W dalszej kolejności nauczyciel zaznajamia uczniów z dialogami. Pomaga im odczytać zdania.

Następnie uczniowie zapoznają się z czasownikiem s’appeler. Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie odmiany czasownika.

Nauczyciel przedstawia uczniom tabelę z zaimkami osobowymi wzmocnionymi. Informuje uczniów, że w przeciwieństwie do zaimków osobowych, zaimki osobowe wzmocnione mogą występować samodzielnie i służą do wzmocnienia wypowiedzi.

Następnie uczniowie zapoznają się z multimedium. Nauczyciel proponuje im pracę w parach (prezentacja zawiera powtórzenie i podsumowanie treści z bloku tekstowego). Nauczyciel zachęca uczniów do pracy z kolegą/koleżanką, aby wzmocnić w nich poczucie samodzielności językowej.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują samodzielnie kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń. 

Zadanie 7. może zostać wykonane jako praca w parach. Uczniowie mogą nagrać kilkusekundowy filmik na smartfony, w którym wzajemnie się przedstawiają. Dzięki temu będą mieli możliwość posłuchania własnej wymowy, porównania jej z wymową koleżanki/kolegi oraz z wymową nauczyciela i lektorów z lekcji.

Praca domowa:

- Ćwiczenie 8. z bloku ćwiczeń interaktywnych służące za powtórzenie treści poznanych na lekcji (dialog pomiędzy trzema osobami).

Materiały pomocnicze: -

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana podczas powtórzenia materiału po pierwszym dziale (Człowiek). Uczeń może do niej również powrócić, aby przećwiczyć wymowę pytań przez intonację.