Imię i nazwisko autora: Kinga Mądraszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski) 

Temat zajęć: Souvenirs de vacances

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa I, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje czas przeszły niedokonany imparfait;

  • ćwiczy odmianę czasowników w czasie imparfait;

  • opowiada, jak spędzał wakacje w dzieciństwie, oraz o tym, co robił w minione wakacje. 

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija umiejętność dzielenia się swoimi doświadczeniami w języku obcym.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie;

  • strategie kognitywne: prawda‑fałsz, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie obrazu z tekstem, uzupełnianie tekstu, jedno- i wielokrotny wybór.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej.

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, tablica multimedialna

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta, czy już czekają na wakacje. Pyta również, jakie mają plany na najbliższe wakacje oraz jakie mają pozytywne wspominają z minionych ferii zimowych lub letnich.

Faza realizacyjna:

Chętny lub wybrany uczeń odczytuje na głos tekst źródłowy. Następnie uczestnicy zajęć samodzielnie rozwiązują ćwiczenia sprawdzające rozumienie czytanki, a ewentualne wątpliwości konsultują w parach.

W dalszej kolejności nauczyciel prosi uczniów o wynotowanie z tekstu dwóch przykładów zdań z różnymi formami czasownikowymi, zwracając ich uwagę na nowy czas, który pojawia się w czytance: imparfait. W wypisanych przykładach powinno się pojawić zarówno użycie czasu passe compose, jak i czasu imparfait. Nauczyciel prosi uczniów o próbę przetłumaczenia wynotowanych zdań. Uczniowie powinni zauważyć różnice w znaczeniu obu form czasownikowych. Następnie uczestnicy zajęć zapoznają się z tabelą gramatyczną w e‑materiale i wykonują ćwiczenie umieszczone pod tabelą. Po dodatkowych wyjaśnieniach trudnych kwestii każdy uczeń ma za zadanie zapisać w zeszycie trzy wymyślone przez siebie zdania z użyciem czasu imparfait. Chętni lub wybrani uczniowie odczytują zapisane zdania. Nauczyciel udziela im informacji zwrotnej.

Prowadzący/a lekcję zapowiada, że dwukrotnie odtworzy audiobook. Za pierwszym razem uczniowie nie mają dostępu do transkrypcji. Ich zadaniem jest wychwycenie najważniejszych informacji z tekstu (np. w formie równoważników zdań). Przy drugim odsłuchu uczniowie mogą śledzić tekst. Po prezentacji multimedium uczniowie rozwiązują ćwiczenia.

Faza podsumowująca:

Uczniowie pracują samodzielnie w części Sprawdź się, wykonując w parach zadania od 1‑6. Ćwiczenie siódme rozwiązują samodzielnie w zeszycie, a następnie chętni uczniowie czytają swoje wypowiedzi.

Praca domowa:

Zadanie 8 z części Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Plik audio można wykorzystać jako poszerzenie lekcji z działu Podróżowanie i turystyka.