Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć:

Une France tropicale

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa I, A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń: 

  • stosuje zaimek y,

  • pyta o przyczynę za pomocą pourquoi ? i udziela odpowiedzi na takie pytanie, używając parce que,

  • zna i stosuje zaimek przymiotny nieokreślony tout,

  • zna terytoria i departamenty zamorskie Francji oraz opisuje jeden z nich.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja swoją ciekawość świata,

  • rozwija umiejętność tworzenia opisów,

  • rozwija umiejętność prezentacji miejsc.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe: używanie obrazu i dźwięku

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody/techniki nauczania

  • metody podające: czytanka, wykład, tablice leksykalne i gramatyczne

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody programowe: z użyciem komputera

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do Internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, mapa świata prezentowana na tablicy interaktywnej

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę lekcji. Pyta, czy słyszeli o terytoriach zamorskich Francji. Może zaprezentować wybrane fotografie pejzaży tropikalnych i spytać, czy takie krajobrazy można spotkać we Francji. Zapisuje temat lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym - samodzielnie czytają tekst, a nauczyciel sprawdza jego zrozumienie, prosząc wybranych uczniów o odczytanie odpowiedzi na ćwicz. 1‑3. Przy ćwicz. 3 nauczyciel dodatkowo upewnia się, że nazwy poszczególnych elementów krajobrazu (np. archipel, cascade, rocher etc.) są dla uczniów zrozumiałe. Może w tym celu zapisać je na tablicy i poprosić uczniów o dopasowanie ich do fotografii z ćwiczenia.

  • Nauczyciel przechodzi do części gramatycznej. Przypomina zastosowanie zaimka y (Rappel grammatical (partie 1) oraz ćwicz. 4. Następnie przechodzi do Rappel grammatical (partie 2). Po zapoznaniu uczniów z planszą nauczyciel wykorzystuje pytania z ćwicz. 5 do nawiązania dialogów z wybranymi uczniami. Następnie uczniowie wykonują ćwicz. 5 pisemnie.

  • Nauczyciel wprowadza zaimek przymiotny nieokreślony tout w oparciu o planszę w części Coin grammaire oraz ćwicz.6.

  • Uczniowie zapoznają się samodzielnie z ilustracją interaktywną i w parach wykonują polecenia. Nauczyciel pyta uczniów, które z zamorskich terytoriów Francji wydaje się im najciekawsze i prosi ich o znalezienie kilku odpowiedzi na to pytanie z użyciem parce que (zadanie jest wstępem do ćwicz. 8 z sekcji Sprawdź się). Następnie zadaje pytania wybranym uczniom: Ania, pourquoi la Martinique te semble‑t-elle très intéressante ?

  • Uczniowie przechodzą do zadań z sekcji Sprawdź się. Zad. 1 może zostać wykonane w grupie, na tablicy interaktywnej, a zad. 3‑5 w parach. W celu przećwiczenia wymowy nauczyciel może prosić chętnych uczniów o odczytanie rozwiązań na głos.

  • Jeśli czas na lekcji na to pozwoli, nauczyciel organizuje zabawę w „łańcuszek pytań i odpowiedzi”. Uczniowie formułują przykładowe pytania związane z terytoriami zamorskimi Francji. Każdy z uczniów ma za zadanie zadać jedno wybrane pytanie koledze lub koleżance siedzącym najbliżej. Wskazany uczeń odpowiada na to pytanie (jeśli nie umie udzielić odpowiedzi, prosi grupę o pomoc), następnie zadaje swoje pytanie następnej osobie itd. Warto, aby w pytaniach uczniowie używali poznanych lub powtórzonych w czasie lekcji struktur gramatycznych, np. Pourquoi on ne passe pas les vacances en TAAF ? → Parce qu'il y fait très froid et il n'y a pas d'habitants; Où il y a environ 120 jours de gel pendant toute l'année ? → À Saint‑Pierre‑et‑Miquelon.

Faza podsumowująca:

  • Wybrani/chętni uczniowie kolejno wykonują ćwicz. 6 na tablicy interaktywnej. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  • Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe nabyli uczniowie.

Praca domowa:

  • Ćwiczenie 7 i 8 z bloku ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Ilustracja interaktywna może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu, do wzbogacenia jego wiedzy na temat terytoriów zamorskich Francji i poszerzenia słownictwa. Może być też pomocna w trakcie odrabiania pracy domowej oraz w trakcie innych zajęć o kulturze, geografii i polityce Francji.