Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Paris – mon amour

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje zabytki Paryża;

  • powtarza liczebniki główne i porządkowe od 1 do 20;

  • wymienia miejsca w Paryżu, które chciałby odwiedzić i uzasadnia swój wybór.

Cele motywacyjne

Zaciekawienie uczniów dziedzictwem kulturowym stolicy Francji.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe (czytanie, praca z ilustracją interaktywną, tabele leksykalne i gramatyczne)

  • strategie kognitywne (grupowanie, parowanie, dopasowywanie, pytania testowe, wybór prawidłowej opcji w tekście, prawda‑fałsz)

  • strategie społeczne (współpraca z innymi uczniami)

  • strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia wyrazów)

Metody/techniki nauczania

  • metody podające: rozmowa kierowana, opis, czytanka

  • metody programowane: z użyciem komputera

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody aktywizujące: burza mózgów, quiz

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca w parach

  • praca w grupach

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, tablety lub smartfony z dostępem do internetu, plan Paryża

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wita się z uczniami po francusku.

  2. Następnie pyta uczniów, czy kiedykolwiek byli w Paryżu. Jeśli pojawi się odpowiedź twierdząca, nauczyciel pyta, jakie zabytki uczeń widział. Zapisuje ich nazwy po francusku na tablicy. Pozostałych uczniów pyta, jakie inne zabytki Paryża znają. Ich nazwy również wypisuje na tablicy (burza mózgów).

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odczytuje na głos tekst w sekcji Przeczytaj w e‑materiale dotyczący dzielnic Paryża. Prosi uczniów, by śledzili tekst wzrokiem. Następnie uczniowie zapoznają się również z interaktywną mapą z oznaczonymi zabytkami i ciekawymi miejscami w Paryżu. W parach rozwiązują ćwiczenia do tekstu i do ilustracji, a nauczyciel wspiera ich i naprowadza na poprawne odpowiedzi.

  2. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zastosowanie liczebników porządkowych w tekście czytanki. Prosi wybranych o przypomnienie zasady tworzenia liczebników porządkowych od liczebników głównych. W razie potrzeby odwołuje uczniów do tabeli w kąciku Rappel grammatical.

  3. Następnie nauczyciel pyta wybranego ucznia: Est‑ce que tu veux visiter Paris ? Kiedy uczeń odpowie: Oui, je veux visiter Paris, nauczyciel stawia kolejne pytanie: Pourquoi veux‑tu visiter Paris ? Kieruje to pytanie także do innych uczniów. W ten sposób uczniowie przypominają sobie użycie konstrukcji parce que. W razie potrzeby nauczyciel zwraca uwagę uczniów na przykłady w sekcji Przeczytaj w e‑materiale.

  4. Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym w e‑materiale. Wspólnie rozwiązują dołączone do niego polecenia.

  5. Uczniowie dzielą się na 4‑5-osobowe grupy. Każda grupa wymyśla 5 pytań do quizu o Paryżu. Następnie zaczyna się rywalizacja między zespołami. Nauczyciel zbiera wszystkie pytania, przegląda je pod kątem poprawności i ewentualnych powtórzeń i zaczyna rundę pytań. Zespoły nie mogą odpowiadać na pytania ułożone przez siebie samych. Grupa, która uzyska największą ilość punktów, wygrywa.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.

Praca domowa:

Ćwiczenia 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Opcjonalnie: mapa Paryża (wyświetlona na tablicy interaktywnej lub umieszczona w widocznym miejscu w klasie), aby uczniowie mogli cały czas mieć ją w zasięgu wzroku podczas wykonywania ćwiczeń i poleceń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Katalog interaktywny można wykorzystać podczas lekcji powtórkowej lub na wyższych etapach edukacji przy omawianiu tematów związanych z kulturą/dziedzictwem kulturowym Francji.