Imię i nazwisko autora: Aleksandra Sidorkiewicz 

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Ces Français qui ont marqué l’histoire du sport

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń :

  • przedstawia słynnego francuskiego piłkarza Zinédine'a Zidane'a,

  • wymienia nazwiska znanych francuskich sportowców,

  • utrwala zastosowanie czasu passé composé,

  • opracowuje biografię sportowca z wykorzystaniem czasu passé composé.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie ucznia do interesowania się różnymi dyscyplinami sportowymi oraz zawodami sportowymi.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście

  • strategie kognitywne - ćwiczenie wymowy w celu efektywnego przekazu informacji, analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki

  • strategie afektywne - motywowanie do nauki poprzez wprowadzenie elementów kulturowych; tworzenie warunków do nabierania przez uczniów pewności siebie

  • strategie społeczne - zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych

Metody/techniki nauczania

  • metody podające: opis, wyjaśnienie, rozmowa kierowana

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, quiz, projekt edukacyjny

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej

  • metody aktywizujące: piramida priorytetów, drama

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, jakich francuskich sportowców znają. Notuje ich imiona i nazwiska na tablicy. Podaje temat lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają biografię Zinedine'a Zidane'a i samodzielnie rozwiązują ćwiczenia zaproponowane w sekcji Przeczytaj.

QUIZ

Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w pary, a następnie rozdaje parom kartki z pytaniami. Informuje, że zadaniem par będzie rozwiązanie quizu na temat biografii Zinédine'a Zidane'a. Uczniowie mogą poszukiwać odpowiedzi na pytania w Coin lecture lub w innych źródłach internetowych.

Pięć pierwszych par, które poprawnie odpowie na wszystkie pytania, zostanie nagrodzonych pozytywną oceną z aktywności.

Przykładowa lista pytań:

  • Où Zinédine Zidane est‑il né ?

  • Quel est le surnom de Zidane ?

  • De quelle origine Zidane est‑il ?

Następnie uczniowie zapoznają się z prezentacją znanych francuskich sportowców i wykonują samodzielnie ćwiczenia.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Praca domowa:

Webquest:

Nauczyciel dzieli klasę na 3‑4 osobowe grupy. Wyjaśnia, że zadaniem uczniów będzie przygotowanie wspólnej prezentacji, np. z wykorzystaniem aplikacji Google Prezentacje, na temat biografii wybitnego sportowca. Każda z grup wybiera jeden z elementów prezentacji (kto pierwszy ten lepszy):

  • prezentacja dyscypliny sportowej;

  • prezentacja życiorysu wybranego sportowca (młodość i życie prywatne, kariera);

  • prezentacja listy osiągnięć.

Nauczyciel pyta uczniów, gdzie zamierzają szukać informacji. Notuje ich odpowiedzi na tablicy. Sugeruje, że mogą też poszukać filmów dokumentalnych dotyczących tematu prezentacji.

Uczniowie przygotowują prezentację w domu (każdy uczeń przygotowuje jeden z trzech elementów); następnie wspólnie składają materiały w całość i sprawdzają, czy są spójne i kompletne.

Na kolejnej lekcji grupy prezentują przygotowane materiały.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika multimedialna może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu - zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.