Imię i nazwisko autora: Jadwiga Listwan

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Les métiers qui disparaissent

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III liceum/technikum, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu, poszukiwanie pracy, warunki pracy i zatrudnienia);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne: Uczeń:

  • wymienia nazwy ginących zawodów,

  • opowiada, czym zajmują się przedstawiciele rzadko spotykanych profesji,

  • argumentuje wybór zawodu przy użyciu zwrotów przyczynowo‑skutkowych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja ciekawość na temat ginących zawodów oraz sposobów planowania przyszłości zawodowej,

  • rozwija umiejętność argumentacji i uzasadniania wyboru,

  • kształci umiejętność analizy swoich pasji i zainteresowań.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe: używanie obrazu i dźwięku

  • Strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie definicji z elementem leksykalnym, prawda fałsz, dedukcja

  • Strategie kompensacyjne: nowe słowa w znanym kontekście, odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

  • Strategie afektywne: pozytywne mówienie o sobie, o swoich pasjach, talentach, o swoich mocnych stronach

  • Strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami (w grupach)

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis

  • metoda aktywizująca: logiczna gałąź, dyskusja, giełda pomysłów

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik)

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca w parach, w mini grupach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (3‑4 osobowe) i prosi o podanie przykładów różnych zawodów. Na tablicy jest napisane słowo: métiers. Po zapisaniu kilku przykładów nauczyciel pyta, czy są wśród nich takie, które są zawodami ginącymi i dlaczego. Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy wraz z kącikami coin lexique, rappel grammaire i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia. W razie problemów w części gramatycznej nauczyciel wyjaśnia nowe zagadnienia.

Nauczyciel pyta, czy po przeczytaniu tekstu źródłowego uczniowie chcą uzupełnić „logiczną gałąź”.

Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Każdy uczeń z grupy A dostaje kartę z przykładami zainteresowań i pasji (zał. 1), natomiast każdy uczeń z grupy B - kartę z przykładami zawodów i branży pasujących do danego zainteresowania (zał. 2). Wszyscy zapoznają się z materiałem. Aby skrócić czas ćwiczenia, uczniowie z grupy A wybierają tylko jeden obszar zainteresowań i podchodzą do wybranego ucznia z grupy B, który podaje propozycje branży i zawodów proponowanych w danym obszarze. Uczniowie w parach dyskutują i zastanawiają się wspólnie, czy proponowane zawody są ciekawe, znajdując argumenty za i przeciw. Następnie uczniowie zamieniają się rolami i następuje druga tura.

Nauczyciel przechodzi do pracy z plikiem audio. Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

Faza podsumowująca:

Na zakończenie nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:

  • Quels sont vos projets professionnels ? Pourquoi ?

  • Sont‑ils liés à vos passions, à vos centres d'intérêt ou plutôt sont‑ils motivés par la stabilité financière ? Pourquoi ?

  • Pourquoi vaut‑il mieux exercer un métier correspondant à une passion ?

  • Y a–t‑il des professionnels (conseillers/ conseillères) d’orientation en Pologne ? En avez‑vous déjà consulté(e)s un(une) ? Pourquoi ?

  • Quels sont d'autres outils d'orientation professionnelle en Pologne ?

Praca domowa:

Ćw. 7 i 8 z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

Karty pracy: załącznik 1 i 2.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być inspiracją do stworzenia mapy myśli różnych branży i przedstawicieli zawodów. Można też powtórzyć tworzenie form żeńskich zawodów i/lub zainicjować dyskusję o równouprawnieniu w zawodach.