Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański

Temat zajęć: Tengo que hacer recados

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1) reaguje na polecenia;

2) określa główną myśl wypowiedzi;

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu; 

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę); 

4) znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska; 

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; 

3) przedstawia intencje i plany na przyszłość.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska; 

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; 

3) przedstawia intencje i plany na przyszłość.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

11) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę);

11) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach); 

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada: 

1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy różnych sklepów oraz produktów, które można w nich znaleźć;

  • zna i stosuje w wypowiedziach czasownik necesitar;

  • organizuje wypowiedź ustną i pisemną;

  • analizuje informacje zawarte w tekstach i nagraniach;

  • ocenia, które informacje zawarte w tekście i w katalogu interaktywnym są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • tworzy krótką wypowiedź pisemną i ustną na temat zakupów;

  • rozwija umiejętność współpracy poprzez pracę w grupach i w parach;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości oraz zaangażowanie uczniów w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do rozmowy na temat różnych sklepów i produktów;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • rozbudzenie ciekawość uczniów poprzez wykorzystanie pracy z katalogiem interaktywnym i zabawą edukacyjną;

  • zaangażowanie uczniów w lekcję poprzez pracę w parach i w grupach.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

katalog interaktywny, słuchanie, czytanie, zabawa edukacyjna

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy w Polsce popularne jest zamawianie zakupów lub posiłków z dowozem do domu. Następnie prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym.

  • Nauczyciel zadaje pytania do tekstu: De qué habla?; Quién habla en el texto?

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu.

  1. Grafiki.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby w tekście źródłowym wyszukali czasownik necesitar i przyjrzeli się jego użyciu.

  • Uczniowie zapoznają się z odmianą czasownika necesitar na grafice.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie do grafiki.

  • Uczniowie zapoznają się z kolejną grafiką.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wrócili do tekstu źródłowego i znaleźli zdania, w których użyte zostały wyrażenia wskazujące następstwo zdarzeń.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie do grafiki.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie tekstu źródłowego i ćwiczeń ułożyli krótki tekst z wyrażeniami następstwa i czasownikiem necesitar.

  1. Multimedium.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

  • Nauczyciel pyta uczniów: Qué información hay en el catálogo?; Qué tiendas aparecen en el catálogo?; Hay también diálogos o solo descripciones de las tiendas?

  • Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej z nich przydziela różne rodzaje sklepów. Każda grupa ma znaleźć po 3 produkty, które można w nich kupić. Każda grupa przygotowuje również krótką scenkę w każdym z tych sklepów i przedstawia przed całą klasą (metoda dramy).

  1. Część ćwiczeniowa.

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • Przy wykonywaniu ćwiczenia 3. nauczyciel może poprosić uczniów, aby podali nazwę sklepu oraz przetłumaczyli nazwy produktów, które znajdują się w odpowiedziach. Następnie nauczyciel może poprosić uczniów, aby w parach zadawali sobie pytania dotyczące tych sklepów i produktów, np.: Dónde vas?; Voy a la tienda de bricolaje.; Necesitas algo de la tienda de bricolaje?; Sí, necesito un martillo. itd.

  • Ćwiczenie 7. może zostać wykonane w formie ustnej.

  • Podczas wykonywania ćwiczenia 8. nauczyciel może podzielić uczniów na pary i poprosić, aby pisali do siebie nawzajem wiadomości. Następnie kolega/koleżanka ma za zadanie sprawdzić wiadomość. Na koniec wszystkie wiadomości omawiane są wspólnie na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Do jakich sklepów udajemy się, żeby załatwić sprawunki?

  • Jakie produkty kupimy w sklepie z zabawkami czy w aptece?

  • Jak powiemy, że potrzebujemy nowej lodówki lub pędzla?

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Potrafię porozmawiać na temat różnych sklepów i produktów, które można w nich kupić.

Praca domowa:

Uczeń ma za zadanie zapytać rodziców, do jakich sklepów muszą się udać, a następnie napisać na ten temat krótki tekst.

Materiały pomocnicze:

karteczki z nazwami sklepów i produktów

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.