Imię i nazwisko autora: Agnieszka Chądzyńska 

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Comment maîtriser les émotions négatives ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa II poziom A1/A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:     

Uczeń:

  • tworzy zdania z zastosowaniem zaimków względnych złożonych: auquel, à laquelle, duquel etc.;

  • poznaje i utrwala słownictwo związane z negatywnymi emocjami oraz sposobami radzenia sobie z nimi;

  • poprawnie tworzy wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące negatywnych emocji i sposobów radzenia sobie z nimi.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności poprzez odkrywanie sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami oraz dzielenia się swoimi sposobami;

  • kształci umiejętność rozumienia porad dotyczących radzenia sobie z negatywnymi emocjami.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie, tablica gramatyczna

  • strategie kognitywne: prawda‑fałsz, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie obrazu z tekstem, uzupełnianie tekstu, jedno- i wielokrotny wybór

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie

  • metody problemowe: metody dedukcyjne, burza mózgów

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, odgrywanie scenek, elementy lekcji odwróconej

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej

Formy zajęć:

  • praca w parach

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, tablica multimedialna, fiszki z ćwiczeniami gramatycznymi do pracy w parach

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją, w ramach pracy domowej uczniowie zapoznają się z treścią multimedium: odsłuchują plik audio (rozmowa dwóch młodych osób na temat negatywnych emocji).

Nauczyciel wita się z uczniami. Proponuje uczniom, aby odgadli temat zajęć. Wyświetla na tablicy multimedialnej np. zdjęcie krzyczących na siebie nastolatków. Gdy temat zostanie rozszyfrowany, nauczyciel zapisuje go na tablicy razem z celami zajęć.

Uczniowie pracują z tekstem źródłowym. Każdy czyta go indywidualnie, w ciszy. Każdy uczeń wypisuje słowa‑klucze oraz układa po trzy pytania, które chciałby zadać autorowi tekstu, aby pogłębić temat. Pytania wybrane przez uczniów zostają odczytane na forum klasy. Zespół wspólnie wybiera najbardziej kluczowe pytanie.

Następnie uczniowie w parach wykonują ćwiczenia dołączone do tekstu źródłowego oraz zapoznają się z kącikiem leksykalnym.

Uczniowie robią ćwiczenia 1, 2 oraz 6 z części Sprawdź się. Po wykonaniu ćwiczeń, nauczyciel pyta uczniów, czy mają problemy z panowaniem nad emocjami oraz czy stosują techniki, o których mowa w tekście. Nauczyciel prosi, aby uczniowie używali w swoich wypowiedziach słów z Coin lexique.

W dalszej kolejności nauczyciel wprowadza temat zagadnienia gramatycznego: przypomina uczniom, co powinni pamiętać o zaimkach względnych złożonych, oraz zwraca uwagę na nowe treści. Uczniowie wykonują wspólnie na forum klasy ćwiczenie załączone do kącika gramatycznego, a następnie ćwiczenia 3, 4 oraz 5 z części Sprawdź się.

Nauczyciel przepytuje uczniów z treści multimedium, weryfikując, czy uczniowie zapoznali się z nim przed lekcją. Wspólnie wykonują ćwiczenia 1‑2 dołączone do pliku audio.

Uczniowie ponownie łączą się w pary. Mają za zadanie przygotowanie scenki: dialogu między przyjaciółmi dotyczącego radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Uczniowie, wzorując się na dialogu z multimedium, przygotowują swoje scenki, które po wyznaczonym czasie prezentują na forum klasy. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej na temat poprawności przygotowanych dialogów.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi , aby uczniowie wykonali w parach w formie ustnej ćwiczenie 8 z części Sprawdź się. Kiedy jeden z uczniów mówi, drugi notuje, jakich zaimków oraz nowych słów użył(a)) jego kolega/koleżanka, a następnie razem zastanawiają się, czy użył(a) ich poprawnie.

Praca domowa:

Ćwiczenie 7.  z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium można wykorzystać jako ćwiczenie powtórzeniowe dotyczące słownictwa związanego z negatywnymi emocjami.

  • Jako materiał wprowadzający użycie zaimków względnych.