Imię i nazwisko autora: Anna Dubaniowska 

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Une aventure à deux pas de chez soi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, szkoła ponadpodstawowa, klasa III, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się 

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • stosuje wyrażenia pozwalające na określenie lokalizacji i przybliżonej odległości,

  • tworzy przysłówki,

  • charakteryzuje nowe sposoby podróżowania,

  • opisuje zalety wycieczki rowerowej.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do wyrażenia opinii na temat mikrowypraw. Zachęcanie uczniów do zaproponowania mikroprzygody możliwej do zrealizowania w ich otoczeniu.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, grupowanie.

  • Strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda fałsz, transformacje.

  • Strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda aktywizująca: dyskusja, blended learning

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, mini wykład

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer, rzutnik, tablica, tablety/smartfony

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Avez‑vous entendu parler des microaventures ? Selon vous, à quoi consistent les microaventures ? Po wysłuchaniu wybranych uczniów prowadzący/a podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy i samodzielnie rozwiązują zaproponowane do niego ćwiczenia.

Uczniowie zapoznają się z kącikiem leksykalnym. Następnie nauczyciel przypomina zasady tworzenia przysłówków. Po przypomnieniu zasad uczniowie losują karteczkę z przymiotnikiem, od którego tworzą przysłówek, np. rapide – rapidement. Przysłówki są zapisywane na tablicy. Następnie uczniowie pracują w parach. Mają za zadanie wykorzystać wybrane przysłówki do opisania dowolnej mikroprzygody z kącika leksykalnego. Uczestnicy lekcji mogą również sami zaproponować mikroprzygodę niewymienioną w e‑materiale.

Uczniowie przechodzą do pracy z plikiem audio. Po zapoznaniu się z plikiem audio uczniowie są dzieleni na grupy (3‑4 osoby w grupie). Każda grupa przygotowuje plan krótkiej wyprawy rowerowej. Uczniowie dyskutują o zaletach i wadach rozwiązań proponowanych w grupie (co wziąć ze sobą, dokąd pojechać, gdzie przenocować, etc.). Po zakończeniu pracy nauczyciel prosi uczniów o wypowiedź ustną. Każda grupa opowiada pokrótce o zaplanowanej przez siebie wyprawie.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel zadaje pytania/zadania :

  • Expliquez le concept de la microaventure.

  • Pourquoi les microaventures sont‑elles populaires ?

  • Quelle microaventure aimeriez‑vous vivre et pourquoi ?

  • Qu’est‑ce qu'il faut emporter pour une escapade à vélo ?

  • Racontez une microaventure vécue récemment.

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i 8. z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Karteczki z zapisanymi przymiotnikami, od których uczniowie będą tworzyć przysłówki

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Plik audio może posłużyć do powtórzenia słownictwa związanego ze środami transportu i ich zaletami lub wadami. Może być też inspiracją do rozmowy o ekologii i odpowiedzialnej turystyce.