Imię i nazwisko autora:

Urszula Garbacz, Agnieszka Marciniak

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć:

Mon quartier

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: klasa III liceum/technikum, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porządkuje znajomość słownictwa związanego z miastem i jego elementami;

  • powtarza tworzenie pytań na trzy różne sposoby;

  • pisze tekst o własnej dzielnicy.

Cele motywacyjne:

Uczeń: 

  • zaspokaja potrzebę ciekawości odkrywając znane i mniej znane francuskie miasta i dzielnice;

  • kształci umiejętność zdobywania informacji na interesujące go tematy.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, grupowanie, łączenie definicji z elementem leksykalnym, prawda fałsz, dedukcja

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis

  • metoda aktywizująca: kwestionariusz

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik)

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca w parach, w mini grupach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy pytania: Dans quel quartier habitez‑vous ? C’est quel quartier ? Vous l'aimez ? Pourquoi ? i prosi uczniów o krótką rozmowę w parach.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby zaproponowali temat lekcji (pyta np. À votre avis, de quoi allons‑nous parler aujourd’hui ?) i zapisuje ostateczną wersję tematu na tablicy.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie w parach zapoznają się z tekstem źródłowym i rozwiązują załączone do niego pytania. Nauczyciel może podsumować tę część pracy na lekcji, prosząc uczniów o odpowiedź na pytania: Dans quel quartier préfériez‑vous habiter ? Celui de Camille et Alice ou celui de Karine ? Pourquoi ?

  • Nauczyciel przechodzi do pracy z kącikiem leksykalnym. Prosi uczniów o zapoznanie się z listą słów, w razie potrzeby odpowiadając na pytania. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenie nr 3.

  • Nauczyciel wyświetla zdjęcia prezentujące różne dzielnice, a następnie prosi, aby uczniowie opisali je w parach / małych grupach. Zdjęcia powinny być dobrane tak, aby umożliwić wykorzystanie słownictwa z kącika leksykalnego.

  • Nauczyciel przechodzi do pracy z plikiem audio. Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania 1–3. Nauczyciel monitoruje pracę nad zadaniem 3 (otwartym), a następnie prosi uczniów, aby w małych grupach podzielili się wnioskami z tego zadania.

  • Nauczyciel przechodzi do omówienia zagadnienia gramatycznego (tworzenie pytań). Dzieli uczniów na grupy i przydziela każdej fragment tekstu źródłowego lub multimedium. Prosi o znalezienie przykładów pytań. Zapisuje kilka przykładów na tablicy i wyjaśnia różnicę między pytaniami formalnymi i nieformalnymi. Prosi uczniów o przeanalizowanie tabeli w kąciku gramatycznym i wykonanie ćwiczenia nr 4.

Faza podsumowująca:

  • W parach uczniowie przygotowują opis dzielnicy idealnej. Prezentują go na forum klasy. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Ćwiczenia 1–8 w sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

-

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane w lekcji dotyczącej wad i zalet miejsca zamieszkania.