Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska 

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

C`est quand ton anniversaire ?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
7) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
13) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • potrafi podać datę (np. urodzenia),

  • zna i stosuje słownictwo przydatne podczas rozmowy telefonicznej i potrafi taką przeprowadzić,

  • utrwala nazwy miesięcy.

Cele motywacyjne

Uczeń poszerza swoje słownictwo i znajomość gramatyki. Przekonuje się, iż jego poziom opanowania języka pozwala na coraz swobodniejsze wypowiedzi oraz poruszanie nowych tematów.

Strategie uczenia się

  • metoda skojarzeń,

  • kognitywna

  • kompensacyjna,

  • współpraca z innymi uczniami na tym samym poziomie językowym.

Metody/techniki nauczania

  • podające: praca z tekstem źródłowym,

  • aktywizujące: skojarzenia,

  • praktyczne: nazywanie elementów prezentowanych w materiale ilustracyjnym, tabele leksykalne i gramatyczne,

  • programowane: przy użyciu nowych technologii.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, tablety lub smartfony z możliwością odtworzenia gry edukacyjnej albo dostęp do sali komputerowej

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne. Następnie zwraca uwagę uczniów na grafikę wprowadzającą. Wyjaśnia tematykę lekcji i pyta uczniów, czy potrafią podać datę swoich urodzin. Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz ANNIVERSAIRE i prosi uczniów, aby podawali wyrazy, które się z nim kojarzą. W ten sposób tworzą mapę myśli.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel przechodzi do bloku tekstowego. Najpierw analizuje zaproszenie i informacje tam zawarte. Sprawdza zrozumienie, ewentualnie wyjaśnia nowe słowa.

Prosi uczniów o odsłuchanie dialogów, sprawdza ich zrozumienie, objaśnia nieznane słowa i zwroty.

Prosi o wskazanie zwrotów charakterystycznych dla rozmowy telefonicznej. Zwraca uwagę na poprawną wymowę.

Następnie prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń do tekstu. Uczniowie mogą pracować w parach. Nauczyciel sprawdza odpowiedzi.

Następnie nauczyciel przechodzi do części leksykalnej.

Omawia podawanie daty; prosi, aby wybrany uczeń podał bieżącą datę. Wprowadza pytanie o datę urodzin; prosi, aby uczniowie zadawali sobie wzajemnie pytania o datę urodzin i odpowiadali na nie.

Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia do części leksykalnej. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi.

Nauczyciel przechodzi do części multimedium. Uczniowie odsłuchują plik audio. Nauczyciel zwraca uwagę na nowe słownictwo i jego wymowę. Uczniowie wykonują ćwiczenia do tej części lekcji, mogą pracować w parach.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1 – 6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi. Na koniec lekcji nauczyciel może poprosić uczniów, aby wspólnie - chórem - powtórzyli nazwy miesięcy po francusku.

Nauczyciel kończy lekcję, zwracając uwagę na nabyte przez nich umiejętności.

Praca domowa:

Nauczyciel może poprosić o wykonanie ćwiczeń 7 i 8 – które są ćwiczeniami otwartymi. 

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć na każdym etapie nauki jako utrwalenie słownictwa związanego z urodzinami, być bazą do opowiadania na podobny temat, lub stanowić formę ćwiczenia sprawdzającego rozumienie ze słuchu.