Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Agata Siębida
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (j. hiszpański)
Temat zajęć: Cómo te llamas?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny; 7 klasa (zakres podstawowy); A1.
Podstawa programowa
Cele i treści kształcenia.
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1. człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1. określa główną myśl tekstu;
2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, czas, miejsce, sytuację);
4. znajduje w tekście określone informacje;
7. rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
8. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
8. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
13. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
14. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1. przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; 2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności; 4. kompetencje cyfrowe; 5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się; 6. kompetencje obywatelskie; 7. kompetencje w zakresie przedsiębiorczości; 8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
pyta swojego rozmówcę o imię oraz przedstawia się, dzięki czemu nawiązuje nowe znajomości;
pyta swojego rozmówcę, jak się nazywa w sposób formalny i nieformalny;
używa zwrotów grzecznościowych, dzięki czemu odpowiada swojemu rozmówcy, który się przedstawia;
przedstawia komuś swojego znajomego lub swoją znajomą, używając odpowiednich zwrotów i czasowników.
Cele motywacyjne
Uczeń:
rozbudza w sobie ciekawość i aaangażuje się w lekcję dzięki przedstawieniu aspektów socjokulturowych i nawiązaniu do hiszpańskich zwyczajów;
uświadamia sobie, że jest w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do swojego poziomu;
uświadamia sobie, że po lekcji jest w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi i reagować na pytania, a tym samym nawiązać kontakt z osobami hiszpańskojęzycznymi.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe (skojarzenia myślowe, słowa w kontekście, grupowanie w kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie, działanie);
strategie kognitywne (łączenie wyrazów i zdań, powtarzanie, analiza struktur gramatycznych, organizacja wiedzy);
strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia słów, użycie języka polskiego, gestów, mimiki, synonimów);
strategie metakognitywne (nawiązanie do informacji poznanych wcześniej, ocenianie efektów uczenia się poprzez identyfikację błędów);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą).
Metody/techniki nauczania
burza mózgów, opis wyjaśniający, prezentacja multimedialna, drama, słuchanie, czytanie
Formy zajęć:
praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów i przedstawia się po hiszpańsku.
2. Nawiązuje do tematu lekcji i pyta uczniów czy znają sposoby lub wyrażenia, których używają Hiszpanie w celu przedstawienia się.
3. Przedstawia temat lekcji oraz cele.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy
a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Następnie podkreślają formy czasownika llamarse. Wskazują wyrażenia, które służą do przedstawienia innej osoby.
2. Grafiki wprowadzające:
a. Uczniowie zapoznają się z grafikami wprowadzającymi. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie różnicy w dialogach formalnych i nieformalnych. Następnie pyta uczniów, w jakich sytuacjach zastosują dialog formalny.
b. Nauczyciel omawia z uczniami odmianę czasownika llamarse.
c. Nauczyciel zadaje krótkie pytania wybranym uczniom, używając stylu formalnego i nieformalnego. Uczniowie samodzielnie formułują odpowiedzi.
3. Multimedium (prezentacja):
a. Nauczyciel przechodzi do części multimedialnej. Uczniowie przed obejrzeniem prezentacji tworzą pytania z ćwiczenia 1. Następnie, nauczyciel zadaje te pytania uczniom.
b. Uczniowie przed obejrzeniem prezentacji, zapoznają się ze zdaniami z ćwiczenia 2. Pytają o słowa, których nie rozumieją. Po obejrzeniu slajdów i odsłuchaniu nagrań robią ćwiczenia.
4. Część ćwiczeniowa:
a. W tej części uczniowie wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania wymagające większej samodzielności, do pytań otwartych, w których uczniowie całkiem samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
b. Uczniowie układają dialogi w parach i przedstawiają je na forum klasy, wcielając się w rolę przyjaciół.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
2. Nauczyciel pyta uczniów:
Jakiego czasownika użyjecie, aby przedstawić siebie oraz inne osoby?
Jakiego zaimka użyjecie, aby wskazać na daną osobę?
Jakich zwrotów grzecznościowych użyjecie do przedstawienia siebie oraz innej osoby?
3. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Znam wyrażenia służące przedstawieniu siebie oraz innych.
Potrafię odmienić czasownik llamarse.
Potrafię zapytać, jak się ktoś nazywa w sposób formalny i nieformalny.
Znam zwroty grzecznościowe używane w celu przedstawienia siebie oraz innych.
Praca domowa:
Napisz dialog prowadzony w sposób formalny i nieformalmy.
Materiały pomocnicze:
tabele do uzupełnienia na przećwiczenie odmiany czasownika llamarse
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Prezentacja multimedialna może służyć uczniom do sprawdzenia wiedzy lub przećwiczenia słownictwa w domu. Mogą wracać do niej kilka razy, sprawdzając, jak szybko wykonują ćwiczenia. Może też być punktem wyjścia do pracy w parach, do tworzenia dialogów oraz symulacji różnych czynności.