Imię i nazwisko autora:

Katarzyna Mańkowska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

A mí me gustaría ir al concierto

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1) reaguje na polecenia; 

2) określa główną myśl wypowiedzi; 

3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; 

4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników); 

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu; 

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę); 

4) znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; 

3) przedstawia intencje i plany na przyszłość; 

4) przedstawia upodobania;

6) wyraża uczucia i emocje.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; 

3) przedstawia intencje i plany na przyszłość; 

4) przedstawia upodobania;

6) wyraża uczucia i emocje.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź); 

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie; 

8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie); 

5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie; 

8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada: 

1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy wydarzeń kulturalnych związanych z muzyką i tańcem;

  • zna słownictwo związane z muzyką i tańcem;

  • zna i stosuje formę me gustaría do mówienia o swoich życzeniach;

  • formułuje pytania, aby zaprosić kogoś do wspólnego spędzenia czasu;

  • odpowiada na zaproszenie;

  • analizuje informacje zawarte w tekście i na prezentacji multimedialnej;

  • ocenia, które informacje zawarte w tekście i na prezentacji multimedialnej są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do zapraszania kolegi/koleżanki na jakieś wydarzenie;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z prezentacją multimedialną i dramy;

  • podtrzymywanie uwagi uczniów poprzez zadawanie pytań związanych z jego upodobaniami.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

prezentacja multimedialna, słuchanie, czytanie, drama

Formy zajęć:

praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, czym jest flamenco oraz czy znają jakieś pojęcia związane z flamenco. Następnie prosi ich o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. 

  • Nauczyciel zadaje pytania do tekstu: De qué habla el texto?; Quién habla en el texto? itd.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu.

  • Nauczyciel prosi uczniów o streszczenie tekstu w języku polskim.

  • Nauczyciel odtwarza uczniom muzykę wykonawców opisanych w tekście. Uczniowie próbują zgadnąć, czyja to jest muzyka.

  1. Grafiki.

  • Uczniowie zapoznają się z grafikami.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia do grafik.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby spróbowali przetłumaczyć na język polski wyrażenia służące do zapraszania oraz odpowiadania na zaproszenie.

  1. Multimedium.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

  • Nauczyciel zadaje pytania do nagrania: Quién habla?; Estas personas son amigos o no?; De qué lugares hablan? itd.

  • Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach ułożyli krótki dialog na podstawie dialogów w prezentacji i przedstawili go przed klasą.

  1. Część ćwiczeniowa.

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych umożliwiających uczniom samodzielne tworzenie treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • Uczniowie ustnie wykonują ćwiczenia 7. i 8.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakiego wyrażenia użyjemy, żeby kogoś zaprosić?

  • Do jakich miejsc możemy kogoś zaprosić?

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Potrafię zaprosić kogoś na koncert lub spektakl oraz odpowiedzieć na takie zaproszenie.

Praca domowa:

Uczeń ma za zadanie zastanowić się, do jakich innych miejsc mógłby zaprosić kolegę/koleżankę i ułożyć krótki dialog.

Materiały pomocnicze:

karteczki z wyrażeniami służącymi do zapraszania, akceptowania i odrzucania zaproszenia

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.