Autor: Maciej Szyszkowski

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Je passe mon permis de conduire

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III, liceum/technikum, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa wybrane elementy infrastruktury drogowej,

  • przedstawia wybrane manewry samochodowe,

  • wyraża zakaz, nakaz lub przyzwolenie,

  • udziela rad dotyczących bezpieczeństwa na drodze i egzaminu na prawo jazdy.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości (poznaje zasady zdawania egzaminu na prawo jazdy), - rozwija umiejętność wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, uzupełnianie tekstu, dopasowywanie, prawda fałsz, dedukcja

strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody/techniki nauczania:

  • metody aktywizujące: burza mózgów, dedukcja, pogadanka

  • metody podające: praca z tekstem źródłowym, opis, wyjaśnienie

  • metody programowane: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik)

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca w parach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta, czy uczniowie posiadają prawo jazdy, są w trakcie kursu albo zamierzają zdawać na prawo jazdy. Jeśli w klasie są uczniowie, którzy mieli już okazję odbyć jazdy pod okiem instruktora, nauczyciel pyta, jak wspominają swoją pierwszą godzinę za kierownicą. Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Uczniowie zapoznają się z ciekawostką i zastanawiają się w parach lub grupach, czy w Polsce zasady zdawania egzaminu na prawo jazdy są takie same. Nauczyciel zadaje dodatkowe pytania: Selon vous, est‑ce qu'il est difficile de faire son permis de conduire en Pologne ? Quelles étapes faut‑il passer ?

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia. Nauczyciel dopytuje, co - według uczniów - jest najtrudniejsze podczas egzaminu na prawo jazdy. Nauczyciel sprawdza wykonanie zadania i prosi o zapoznanie się z kącikiem leksykalnym.
Nauczyciel przechodzi do Coin grammaire. W zależności od poziomu klasy może uczniom wyjaśnić zagadnienie lub poprosić o samodzielne zapoznanie się z kącikiem i rozwiązanie ćwiczeń.

Faza podsumowująca:

Uczniowie pracują w parach lub w małych grupach. Jeden uczeń gra rolę osoby podchodzącej do egzaminu na prawo jazdy. Nauczyciel pokazuje im jeden z filmików przedstawiających skrzyżowania. Przykłady filmików: (https://pixabay.com/pl/videos/samochody-ruch-drogowy-droga-126610/, https://pixabay.com/pl/videos/ulica-ruch-drogowy-samoch%C3%B3d-miejski-29121/, https://pixabay.com/pl/videos/indie-skrzy%C5%BCowanie-dr%C3%B3g-ruch-drogowy-8698).
Uczniowie zastanawiają się, na co należy zwrócić uwagę, jadąc przez to skrzyżowanie. Dają następnie rady wyznaczonemu uczniowi, który gra rolę osoby podchodzącej do egzaminu na prawo jazdy. Przy kolejnym filmiku rola osoby zdającej przechodzi na innego ucznia.
Prowadzący(-a) proponuje uczniom zabawę w kalambury. Ochotnik wybiera jeden manewr i pokazuje go bez użycia słów. Zadaniem reszty klasy jest odgadnięcie, o jaki manewr chodzi.

Praca domowa:

  • Ćw. 7 i 8 z e‑materiału.

Materiały pomocnicze: wideo przedstawiające różne manewry drogowe.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film może posłużyć do ćwiczenia trybu rozkazującego lub opowiadania o zdarzeniach z przeszłości. Zatrzymując film w wybranych momentach, można ćwiczyć struktury venir de + inf, être sur le point de + inf, être en train de + inf i futur proche.