Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Le métier – un choix difficile

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, 8 klasa, poziom A1

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
4) praca (np. popularne zawody, miejsce pracy);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • utrwala nazwy zawodów,

  • tworzy rodzaj żeński od przymiotników i rzeczowników w rodzaju męskim,

  • poszerza słownictwo o przymiotniki związane z cechami charakteru i używa ich do opisywania wybranych profesji.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do przeanalizowania swoich mocnych stron i zastanowienia się, jaki zawód może do nich pasować.

Strategie uczenia się:

Strategie pamięciowe (czytanie, słuchanie, zapamiętywanie), strategie kognitywne (ćwiczenia przedmiotowe).

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: pogadanka, opis,

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, WebQuest,

  • metody programowane: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

praca samodzielna, praca w parach

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna/rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów po francusku oraz podaje cele lekcji. Pyta uczniów, czy każdy może wykonywać dowolny zawód. Od czego to zależy? Czy są zawody, które ich interesują i czy znają ich nazwy po francusku. Uczniowie starają się odpowiadać prostymi zdaniami po francusku.

Faza realizacyjna:

Wskazani lub chętni uczniowie czytają na głos tekst quizu z bloku tekstowego. Nauczyciel zwraca uwagę na wymowę słów w języku francuskim. Zadania do tekstu uczniowie wykonują całym zespołem klasowym – jedna osoba podaje rozwiązanie, a pozostali kontrolują poprawność wykonania zadania.

Następnie nauczyciel zachęca uczniów do wypełnienia quizu. Wyjaśnia im, w jaki sposób sprawdzić wynik w Rappel lexical. Prosi, aby uczniowie spróbowali domyślić się znaczenia słów (np. na zasadzie podobieństw do innych znanych im języków). Nauczyciel zaprasza uczniów do dyskusji na temat cech charakteru ważnych w wykonywaniu danego zawodu. Uczniowie edytują i uzupełniają mapę pojęć o wskazane przymiotniki.

Następnie uczniowie oglądają prezentację multimedialną i samodzielnie rozwiązują zadania do niej. Nauczyciel pyta, czy w prezentacji jest zawód, który ktoś chciałby wykonywać. Jeśli tak, to czy dana osoba posiada wymienione cechy? A może posiada jakieś inne, które uważa za przydatne, jakie? Kolejny etap to praca w parach lub w grupach. Uczniowie pokazują sobie nawzajem zdjęcia osób wykonujących różne zawody (nauczyciel prosi uprzednio o przygotowanie takich zdjęć). Uczniowie po kolei nazywają zawody i podają cechy niezbędne do ich wykonywania.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wskazuje uczniom wybrane zadania do wykonania. Uczniowie wykonują ćwiczenia od 1‑6 na wyścigi. Nauczyciel może nagrodzić ucznia, który jako pierwszy wykona zadania poprawnie.

Praca domowa:

Zadanie 7 i 8 z bloku ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

  • Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Prezentacja multimedialna może posłużyć podczas innych lekcji z działu Praca, a także z działu Człowiek, celem powtórzenia zawodów lub cech charakteru. Nauczyciel może również zastosować blended learning – poprosić uczniów o zapoznanie się z „katalogiem”, wybór jednego zawodu i przygotowanie krótkiej prezentacji na temat idealnego profilu kandydata na dane stanowisko.