Imię i nazwisko autora: Aleksandra Sidorkiewicz

Przedmiot: Język francuski

Temat zajęć: Félicitations pour ton bulletin scolaire !

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa III

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

  3. kompetencje cyfrowe, 

  4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Poznaje przedmioty obowiązujące w liceum na poziomie classe de seconde.

  • Poznaje skalę ocen we francuskim systemie edukacji.

  • Potrafi przekształcać części zdania, zachowując związek zgody między podmiotem zdania a jego określeniami.

  • Potrafi wypowiedzieć się na temat wyników w nauce. 

Cele motywacyjne:

Uczeń zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności. 

Uczeń ćwiczy umiejętność tworzenia opisów.

Uczeń rozwija umiejętność prezentacji siebie i innych osób.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście;

  • strategie kognitywne – ćwiczenie wymowy w celu efektywnego przekazu informacji, analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki;

  • strategie afektywne – motywowanie do nauki poprzez wprowadzenie elementów kulturowych; tworzenie warunków do nabierania przez uczniów pewności siebie;

  • strategie społeczne – zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: praca z tekstem źródłowym,

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe,

  • metody programowane: przy użyciu nowych technologii.

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

Komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku.

Przykładowe materiały: listy lub e‑maile z różnymi zwrotami grzecznościowymi.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku.

Nauczyciel pyta uczniów po francusku, skąd wiedzą, w których przedmiotach powinni zrobić postępy, a w których są dobrzy.

Nauczyciel ustala z klasą, że to dzięki ocenom i podsumowaniom nauczycieli uczniowie mogą robić postępy w nauce.

Uczniowie czytają Wprowadzenie i porównują wspólnie z klasą system oceniania świadectw szkolnych w Polsce z systemem francuskim. Podkreślają różnice i podobieństwa.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym.

Uczniowie pracują w parach, odpowiadają na pytania.

Nauczyciel wraz z uczniami wspólnie sprawdzają poprawność wykonanego zadania.

Nauczyciel prosi o przeczytanie części gramatycznej i wykonanie poleceń.

Uczniowie przeglądają część multimedialną i wykonują w parach polecenia. Cała klasa sprawdza poprawne odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń 1‑6. Wybrani/chętni uczniowie kolejno rozwiązują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości, nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie nabyli.

Praca domowa: Ćwiczenia 7 i 8.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika multimedialna może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu - zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.