Imię i nazwisko autora: Aleksandra Ikball

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć: La Chandeleur - une tradition gourmande

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa II

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2.0. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (2. język obcy nowożytny od początku w klasie I liceum ogólnokształcącego lub technikum)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • używa w wypowiedziach użycie zaimków en i y;

  • stosuje w wypowiedziach konstrukcję faire + infinitif;

  • opowiada o francuskich zwyczajach związanych ze świętem La Chandeleur;

  • zna nazwy produktów spożywczych i używa ich w wypowiedziach;

  • redaguje własny przepis na ulubione naleśniki.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;

  • rozwija umiejętność tworzenia opisów;

  • rozwija umiejętności prezentacji siebie i innych osób.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście;

  • strategie kognitywne: ćwiczenie wymowy w celu efektywnego przekazu informacji, analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki;

  • strategie afektywne: motywowanie do nauki poprzez wprowadzenie elementów kulturowych; tworzenie warunków do nabierania przez uczniów pewności siebie;

  • strategie społeczne: zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: pogadanka, opis, czytanka, praca z tekstem źródłowym,

  • metoda programowa: przy użyciu komputera,

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu i możliwością odtwarzania dźwięku,

  • przykładowe materiały: listy lub maile z różnymi zwrotami grzecznościowymi.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku.

Nauczyciel pyta uczniów po francusku, czy znają jakieś „smaczne” święta lub tradycje.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym, następnie samodzielnie rozwiązują zadania 1 - 3. Celem upewnienia się, czy tekst został zrozumiany, nauczyciel zachęca uczniów do rozmowy na temat święta la Chandeleur we Francji, Belgii i Szwajcarii oraz Święta Matki Boskiej Gromnicznej w Polsce.

Praca z leksyką: nauczyciel prosi uczniów, aby w ciszy zapoznali się z grafiką przedstawiającą rozmaite rodzaje naleśników, po czym robi klasowe głosowanie na najsmaczniejszy z nich według uczniów.

Uczniowie wykonują zadanie 4. w parach, wspólnie z nauczycielem sprawdzają poprawność wykonania.

Nauczyciel prosi o przeczytanie pierwszej części gramatycznej. Zapoznaje uczniów z zawartością tabeli dotyczącej nowej struktury faire + infinitif, skupiając się na przykładach. Następnie uczniowie wykonują samodzielnie polecenia 5. i 6.

Przed wykonaniem ćwiczenia 7. nauczyciel omawia z uczniami tabelę z zaimkami en oraz y, powtarzając w ten sposób zdobytą do tej pory wiedzę oraz wyjaśniając ewentualne wątpliwości.

W dalszej kolejności uczniowie przeglądają część multimedialną i wykonują w parach polecenia 1. oraz 3. Cała klasa sprawdza poprawność odpowiedzi. Polecenie 2 może być zrealizowane w formie turnieju wiedzy w parach i każdy z uczniów ma możliwość zdobycia maksymalnie 3 punktów za każdą poprawną odpowiedź.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Wybrani/chętni uczniowie kolejno wykonują ćwiczenia interaktywne od 1 do 3 oraz ćwiczenie 6. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

Ćwiczenie 4 może być zrealizowane w formie quizu w podziale klasy na dowolną ilość grup. Każda z nich odpowiada naprzemiennie na pytanie z ćwiczenia.

Ćwiczenie 5 uczniowie wykonują samodzielnie, natomiast sprawdzają je w parach z podziałem na role. Celem przećwiczenia fonetyki, nauczyciel może poprosić kilu uczniów o odczytanie kwestii na głos.

Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe nabyli uczniowie.

Praca domowa:

Ćwiczenia 7. i 8. - Uczniowie przygotowują naleśniki według własnej receptury. Przesyłają zdjęcia, np. na blog klasowy, by podzielić się pomysłami na sposób podawania naleśników i dodatki.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Ilustracja interaktywna może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.