Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Aleksandra Matyja
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
Qué deporte es para mí?/Jaki sport jest dla mnie?
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, uprawianie sportu).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1. określa główną myśl tekstu;
4. znajduje w tekście określone informacje.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
13. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna słownictwo związane z uprawianiem sportu i sprzętem sportowym;
opowiada o korzyściach związanych z uprawianiem konkretnego sportu;
udziela rad związanych ze sportem.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do opowiadania o własnych zainteresowaniach sportowych;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty dostosowane do ich poziomu;
rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z katalogiem i materiałami wizualnymi.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
katalog, słuchanie, czytanie, praca z fotografiami, praca z tekstem
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki, może także pokazać odnoszący się do niej filmik z Internetu.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji. Może także zachęcić uczniów do przypomnienia sobie wszystkich nazw dyscyplin sportowych, jakie dotąd poznali.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Uczniowie zapisują słowa, których nie rozumieją i sprawdzają je w słowniku.
Uczniowie rozmawiają o sportach opisanych w tekście.
Nauczyciel pokazuje zdjęcia różnych dyscyplin sportowych, a uczniowie mówią, jakie to dyscypliny.
Multimedium.
Uczniowie udzielają porad, jak uprawiać sporty wymienione w katalogu.
Nauczyciel zadaje proste pytania dotyczące interaktywnego katalogu (np. Qué necesitas para esquiar? / Qué deportes se practican en el agua?).
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują ćwiczenia.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich ulubionych dyscyplin sportowych (np. Qué deporte practicas? / Qué necesitas para practicar ese deporte?).
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie słownictwo zapamiętali.
Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy na podstawie odpowiedzi na pytania:
Czy uczniowie poznali słownictwo związane ze sportem.
Czy uczniowie potrafią udzielać porad związanych ze sportem.
Praca domowa:
Ćwiczenia 7. i 8. w sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel może wykorzystać fotografie przedstawiające osoby uprawiające konkretny sport i zapytać uczniów o to, jakich rad by im udzielili, np. w zakresie potrzebnego sprzętu. Nauczyciel może też zachęcić uczniów do wspólnej zabawy w zakupy na stronie internetowej hiszpańskiego sklepu ze sprzętem sportowym.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Nauczyciel może poprosić uczniów o dopisanie jeszcze jednej nazwy sprzętu sportowego do każdej z przedstawionych dyscyplin sportowych.