Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Matyja

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

Qué deporte es para mí?/Jaki sport jest dla mnie?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, uprawianie sportu).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia;

2. określa główną myśl wypowiedzi;

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje;

6. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1. określa główną myśl tekstu; 

4. znajduje w tekście określone informacje.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

13. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada: 

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności; 

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna słownictwo związane z uprawianiem sportu i sprzętem sportowym;

  • opowiada o korzyściach związanych z uprawianiem konkretnego sportu;

  • udziela rad związanych ze sportem.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do opowiadania o własnych zainteresowaniach sportowych;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty dostosowane do ich poziomu;

  • rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z katalogiem i materiałami wizualnymi.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

katalog, słuchanie, czytanie, praca z fotografiami, praca z tekstem

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki, może także pokazać odnoszący się do niej filmik z Internetu.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji. Może także zachęcić uczniów do przypomnienia sobie wszystkich nazw dyscyplin sportowych, jakie dotąd poznali.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

  • Uczniowie zapisują słowa, których nie rozumieją i sprawdzają je w słowniku.

  • Uczniowie rozmawiają o sportach opisanych w tekście.

  • Nauczyciel pokazuje zdjęcia różnych dyscyplin sportowych, a uczniowie mówią, jakie to dyscypliny.

  1. Multimedium.

  • Uczniowie udzielają porad, jak uprawiać sporty wymienione w katalogu.

  • Nauczyciel zadaje proste pytania dotyczące interaktywnego katalogu (np. Qué necesitas para esquiar? / Qué deportes se practican en el agua?).

  1. Sprawdź się.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują ćwiczenia.

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich ulubionych dyscyplin sportowych (np. Qué deporte practicas? / Qué necesitas para practicar ese deporte?).

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie słownictwo zapamiętali.

  3. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy na podstawie odpowiedzi na pytania:

  • Czy uczniowie poznali słownictwo związane ze sportem.

  • Czy uczniowie potrafią udzielać porad związanych ze sportem.

Praca domowa:

Ćwiczenia 7. i 8. w sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Nauczyciel może wykorzystać fotografie przedstawiające osoby uprawiające konkretny sport i zapytać uczniów o to, jakich rad by im udzielili, np. w zakresie potrzebnego sprzętu. Nauczyciel może też zachęcić uczniów do wspólnej zabawy w zakupy na stronie internetowej hiszpańskiego sklepu ze sprzętem sportowym.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel może poprosić uczniów o dopisanie jeszcze jednej nazwy sprzętu sportowego do każdej z przedstawionych dyscyplin sportowych.