Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Ikball

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć:

Papa, je peux pratiquer un sport extrême ?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny : liceum/technikum klasa II

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  3. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

zna nazwy wybranych sportów ekstremalnych i charakteryzuje je;

przedstawia warunki, jakie powinno spełniać bezpieczne uprawianie sportów, używając wyrażenia Il faut ... z bezokolicznikiem oraz jego zaprzeczenia Il ne faut pas ;

opisuje wybrany sport ekstremalny.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • rozwija swoją świadomość na temat różnorodności w świecie sportu ;

  • przekonuje się, że poziom opanowania języka pozwala na coraz swobodniejsze wypowiedzi oraz poruszanie nowych tematów;

  • dokonuje świadomych i przemyślanych wyborów.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe: słuchanie, czytanie, słowa w kontekście,

  • strategie kognitywne: analizowanie, wnioskowanie, skojarzenie, klasyfikowanie, łączenie elementów, porządkowanie,

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie słów i znaczeń,

  • strategie społeczne: współpraca z równieśnikami.

Metody/techniki nauczania

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis,

  • metoda problemowa: skojarzenia,

  • metoda aktywizująca: gra dydaktyczna,

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe,

  • metoda programowa: przy użyciu komputera, ćwiczenia interaktywne.

Formy zajęć:

praca indywidualna, grupowa i w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, tablety lub smartfony z możliwością odtworzenia gry edukacyjnej albo dostęp do sali komputerowej, ilustracje przedstawiające wybrane sporty

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Lekcje można zacząć od zadania pytań, z czym uczniom kojarzą się sporty ekstremalne, jakie sporty według nich kwalifikują się do ekstremalnych.

Następnie nauczyciel nawiązuje do filmu „Nietykalni”, pyta, który z uczniów widział ten bardzo znany film z 2011 roku. Może w tym momencie zaproponować uczniom obejrzenie fragmentów filmu pokazujących sceny lotu paralotnią.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają fragment wywiadu z bloku tekstowego, omawiają nowe słownictwo, po czym wykonują w parach ćwicz. 1 - 3. Nauczyciel prosi uczniów o znalezienie w tekście wyrażeń il faut / il ne faut pas, a następnie o zdefiniowanie ich znaczenia. Nauczyciel omawia wraz z nimi planszę z powtórzenia gramatycznego oraz mapę pojęć z kącika leksykalnego. Może zaproponować uczniom edycję mapy oraz dodawanie własnych przykładów. Wybrani lub chętni uczniowie podają rozwiązanie ćwicz. 4 na forum klasowym.

Przed przystąpieniem do gry edukacyjnej uczniowie zapoznają się z zawartymi w słowniku nazwami sportów ekstremalnych. Nauczyciel może zmodyfikować tę czynność i zadawać uczniom pytania o znaczenie nowych słów i skojarzenia z nimi, np. związane z językiem polskim lub angielskim. Uczniowie grają w grę w parach lub grupach (w zależności od liczebności klasy). Mogą też grać w ekipach na forum klasowym. Uczniowie wykonują ćwicz. 1 - 2 wspólnie, wraz z nauczycielem omawiają rozwiązania. Ćwiczenie 3 może zostać zrealizowane w formie klasowej dyskusji na temat najbardziej niebezpiecznych rodzajów sportów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia 1 - 6. Nauczyciel może im zaproponować zabawę w zgadywanki. W tym celu dzieli uczniów na drużyny. Każda z nich wybiera jedną osobę do zgadywania, a następnie losuje zdjęcie wybranego sportu, o którym była mowa podczas zajęć. Drużyna ma za zadanie wybrać tylko jedno słowo związane z tym sportem, na podstawie którego wybrana wcześniej do odpowiedzi osoba odgadnie jego nazwę. Uczniowie mogą wraz z nauczycielem opracować system punktowania podpowiedzi oraz prawidłowych odpowiedzi. Jeśli czas na to pozwoli nauczyciel może zachęcić uczniów do swobodnych wypowiedzi na temat atrakcyjności sportów ekstremalnych, co będzie stanowiło wstęp do wykonania zadania domowego.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w domu wypowiedzi pisemne z ćw. 7 i 8 z części Sprawdź się .

Materiały pomocnicze:

Film “Nietykalni” z 2011 z François CluzetemOmarem Sy

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć na każdym etapie nauki jako przypomnienie słownictwa związanego ze sportem lub może stać się bazą do ćwiczeń w rozumieniu ze słuchu lub w mówieniu.