Imię i nazwisko autora: Aleksander Trojanowski

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: El Mundial del fútbol

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III

Podstawa programowa:

Cele i treści kształcenia.

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia; 

2. określa główną myśl wypowiedzi; 

3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; 

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu; 

2. określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

4. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację); 

5. znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje cyfrowe;

4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń: 

  • rozumie słownictwo związane z piłką nożną: zna rzeczowniki i czasowniki pozwalające opowiedzieć o przebiegu meczu lub turnieju piłkarskiego; 

  • zna i stosuje zasady używania czasów przeszłych w celu opowiadania historii (indefinido, imperfecto);

  • łączy znajomość słownictwa związanego z piłką nożną z zasadami użycia czasów przeszłych, by opowiedzieć o przebiegu meczu piłki nożnej.

Cele motywacyjne:

  • zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;

  • powiązanie nauki języka obcego z tematami zajmującymi uczniów w ich własnym życiu;

  • uświadomienie uczniowi, że dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych ma możliwość wypowiadania się na ważne dla niego tematy.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).

Metody/techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • miniwykład,

  • miniprezentacje.

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, projektor

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?

  2. Nauczyciel pyta uczniów, ile razy ich zdaniem Hiszpania została mistrzem świata w piłce nożnej. Następnie wprowadza ciekawostkę, przedstawiając Hiszpanię jako kraj, w którym piłka nożna jest istotną częścią kultury masowej.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

  • Nauczyciel proponuje uczniom burzę mózgów w celu zebrania najważniejszych słów potrzebnych do opowiadania o meczu piłkarskim. Następnie nauczyciel prosi o sprawdzenie, czy znajdują się one w tekście źródłowym.

  • Uczniowie wymieniają słowa, których hiszpańskie odpowiedniki udało im się odnaleźć. 

  • Uczniowie wykonują w parach polecenie 1. Wybrani przez nauczyciela uczniowie uzasadniają swoje odpowiedzi, odwołując się do tekstu.

  • W celu utrwalenia słownictwa uczniowie wykonują indywidualnie polecenia 2. i 3.

  • Nauczyciel poszerza słownictwo o zwroty znajdujące się w kąciku leksykalnym. Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 4.

  • Nauczyciel prosi o wynotowanie z tekstu wszystkich form czasów przeszłych. Po zebraniu odpowiedzi nauczyciel wykorzystuje grafikę, by wyjaśnić lub przypomnieć (w zależności od poziomu grupy) użycie czasów przeszłych do: mówienia o wydarzeniach jednostkowych i zakończonych procesach do mówienia o wydarzeniach zaprzeszłych, do opisywania okoliczności wydarzeń.

  • Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 5.

  1. Multimedium.

  • Nauczyciel proponuje uczniom, by skomentowali fragment meczu. W tym celu odsłuchują oni fragmentów komentarzy (ilustracja) i wynotowują z nich nowe słownictwo.

  • Wykorzystując metodę burzy mózgów, uczniowie pod kierunkiem nauczyciela uczniowie dzielą się swoimi obserwacjami dotyczącymi opowiadania o meczu piłki nożnej.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na pary i odtwarza za pomocą rzutnika fragment meczu. Pary wykorzystują poznane słownictwo, by przygotować szkic komentarza do wyświetlonego fragmentu. 

  • Następnie uczniowie przedstawiają swoje komentarze.

  • W celu utrwalenia słownictwa, uczniowie wykonują w parach zadania 1‑3.

  1. Sprawdź się.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1. do 7.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zgłaszają wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań 1‑7.

  2. Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.

  1. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:

  • Czy uczniowie rozumieją znaczenie słownictwa związanego piłką nożną?

  • Czy uczniowie znają zasady używania czasów indefinido, pluscuamperfecto oraz imperfecto i używają ich do opowiadania historii?

  • Czy uczniowie potrafią opowiedzieć o przebiegu meczu piłki nożnej lub jego części?

Praca domowa:

  • Ćwiczenie 8. z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

wybrane fragmenty meczów dostępne w Internecie

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Indywidualna praca z plikami audio połączona z rozwiązaniem zadań. 

  • Praca w parach – przygotowanie wypowiedzi będącej komentarzem do materiału wideo.