Imię i nazwisko autora: Agnieszka Chądzyńska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski) 

Temat zajęć: Ce que lisent les Français

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się (samodzielna lektura książek w oryginale);

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza słownictwo związane z książkami i czytelnictwem,

  • poznaje nowy czas: passé simple i rozpoznaje go w tekście,

  • opowiada o swoich ulubionych książkach,

  • przygotowuje krótki opis wybranej lektury.

Cele motywacyjne:

Zaspokojenie ciekawości uczniów na temat popularnych powieści francuskich. Zachęcenie ich do mierzenia się z francuską literaturą w oryginale oraz do dzielenia się swoimi opiniami na temat ulubionych gatunków i dzieł. 

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie, tabela gramatyczna, tabela leksykalna;

  • strategie kognitywne: prawda‑fałsz, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie zdań z tekstem, uzupełnianie tekstu, jedno- i wielokrotny wybór.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie;

  • metody problemowe: metoda aktywizująca – zabawa ruchowa, burza mózgów;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, studium przypadku;

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej.

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do Internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, tablica multimedialna, fiszki z ćwiczeniami gramatycznymi do pracy w parach

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali tekst źródłowy w e‑materiale w domu przed lekcją. Następnie podczas wprowadzenia do lekcji pyta, o czym ten tekst opowiada. Dopytuje, czy uczniów coś zaskoczyło (w fabule, stylu, konstrukcji itp.).

  • Uczniowie w parach wybierają odpowiedzi do ćw. 1 oraz 2 i sprawdzają wspólnie poprawność wykonanego zadania. Następnie każda z par podaje, ile zadań udało jej się wykonać prawidłowo. Nauczyciel upewnia się, czy wszyscy zrozumieli, na czym polegają popełnione przez nich w ćwiczeniu ewentualne błędy.

Faza realizacyjna:

Praca z tekstem

  • Uczniowie wykonują zadanie 2 (łączenie zdań i fragmentów tekstu), które wyświetla się na tablicy multimedialnej. Uczniowie nadal pracują w parach i wspólnie szukają odpowiedzi.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy i każdej z nich rozdaje karteczki ze słowami z ćw. 3, aby dobrali je w pary. Wyznacza czas, jeśli nawet wszystkie pary nie zostały odkryte, wygrywa ten, kto ma ich najwięcej.

  • Następnie nauczyciel przypomina uczniom czas passé simple. Prosi, by każdy uczeń w tekście czytanki odnalazł jedno zdania z użyciem tego czasu. Następnie uczniowie odczytują na głos wybrane fragmenty, wskazując, jaki czasownik odmieniony został w omawianym czasie.

Praca z multimedium

  • Uczniowie indywidualnie zapoznają się z multimedium. Każdy z nich wybiera jedną książkę, którą chciałby przeczytać i uzasadnia swój wybór w rozmowie z partnerem z ławki.

  • Uczniowie w grupach 4‑osobowych wykonują wybrane ćwiczenia z działu Sprawdź się.

  • Na koniec nauczyciel może zaproponować szybki quiz na podstawie ćw. 1 i 2 do multimedium.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel pyta, która książka przedstawiona w e‑materiale wydała się uczniom najbardziej interesująca i wspólnie ustalają ranking najciekawszych tytułów.

Praca domowa:

  • Ćw. 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

  • Przygotowanie dłuższej wypowiedzi pisemnej (opisu, recenzji) na temat książki, którą uczeń wyjątkowo lubi, lub takiej, która mu się wyjątkowo nie podobała.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Katalog można wykorzystać jako punkt wyjściowy do dyskusji o ulubionych książkach lub głosowania na najciekawszą książkę z uzasadnieniem wyboru, jako inspirację do napisania własnego streszczenia ulubionej książki lub jako punkt wyjścia do powtórzenia słownictwa związanego z książkami.