Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Aleksandra Matyja
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
Por qué es tan importante la actividad física?/Dlaczego aktywność fizyczna jest taka ważna?
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, uprawianie sportu).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1. określa główną myśl tekstu;
4. znajduje w tekście określone informacje.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna słownictwo związane z uprawianiem sportu;
opowiada o korzyściach płynących z aktywności fizycznej dla zdrowia psychicznego i fizycznego.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. mówienie o roli aktywności fizycznej w ich życiu;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty dostosowane do ich poziomu;
rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z audiobookiem i materiałami wizualnymi.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
audiobook, czytanie, praca z fotografiami, praca z tekstem
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, czym jest joga, oraz czy sami ją uprawiają. Następnie prosi o przeczytanie ciekawostki.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym.
Nauczyciel zadaje pytania do tekstu źródłowego:De qué habla el texto?; Es útil?; Qué ventajas de hacer deporte menciona?; Qué efectos positivos tiene el esfuerzo físico para el cuerpo?; Qué efectos positivos tiene el esfuerzo físico para la mente?
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie 1.
Nauczyciel zwraca uwagę, że w tekście pojawiają się wyrażenia służące do wartościowania, i prosi uczniów o ponowne przeanalizowanie tekstu i podkreślenie przykładów. Uczniowie odczytują wynotowane przykłady.
Na podstawie tekstu uczniowie tworzą zdania wartościujące, wykonując indywidualnie ćwiczenie 2.
Za pomocą grafiki nauczyciel wprowadza inne wyrażenia służące do wartościowania i prezentuje przykłady.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 3.
Nauczyciel przypomina, że głównym tematem tekstu były zalety ćwiczeń fizycznych. Za pomocą grafiki prezentuje wybrane słownictwo. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie 4.
W ramach powtórzenia uczniowie tworzą w parach zdania z wykorzystaniem zwrotów służących do wartościowania oraz słownictwa z grafiki.
Multimedium.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z audiobookiem.
Nauczyciel pyta, dlaczego chłopak z nagrania nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej. Uczniowie analizują nagranie i wypisują powody.
Następnie nauczyciel prosi uczniów, by w parach wypisali zalecenia lekarki pojawiające się w audiobooku i przekształcili je w zdania z wyrażeniami wprowadzonymi w kąciku leksykalno‑gramatycznym, np.: Es bueno subir las escaleras para estar en forma.
Uczniowie w małych grupach wykonują polecenia 1., 2. i 3.
Sprawdź się.
W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
Ćwiczenia 7. i 8. mogą zostać zrealizowane w formie ustnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
Dlaczego dobrze jest uprawiać sport?
Dlaczego wysiłek fizyczny jest ważny?
Co można robić, by być w formie?
Praca domowa:
Ćwiczenie 8. w sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu, zarówno w trakcie powtarzania materiału, jak i odrabiania pracy domowej.