Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Matyja

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

Por qué es tan importante la actividad física?/Dlaczego aktywność fizyczna jest taka ważna?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, uprawianie sportu).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka

1. reaguje na polecenia;

2. określa główną myśl wypowiedzi;

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1. określa główną myśl tekstu; 

4. znajduje w tekście określone informacje.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada: 

2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności; 

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna słownictwo związane z uprawianiem sportu;

  • opowiada o korzyściach płynących z aktywności fizycznej dla zdrowia psychicznego i fizycznego.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. mówienie o roli aktywności fizycznej w ich życiu;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty dostosowane do ich poziomu;

  • rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z audiobookiem i materiałami wizualnymi.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

audiobook, czytanie, praca z fotografiami, praca z tekstem

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, czym jest joga, oraz czy sami ją uprawiają. Następnie prosi o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji. 

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym.

  • Nauczyciel zadaje pytania do tekstu źródłowego:De qué habla el texto?; Es útil?; Qué ventajas de hacer deporte menciona?Qué efectos positivos tiene el esfuerzo físico para el cuerpo?; Qué efectos positivos tiene el esfuerzo físico para la mente?

  • Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie 1.

  • Nauczyciel zwraca uwagę, że w tekście pojawiają się wyrażenia służące do wartościowania, i prosi uczniów o ponowne przeanalizowanie tekstu i podkreślenie przykładów. Uczniowie odczytują wynotowane przykłady.

  • Na podstawie tekstu uczniowie tworzą zdania wartościujące, wykonując indywidualnie ćwiczenie 2.

  • Za pomocą grafiki nauczyciel wprowadza inne wyrażenia służące do wartościowania i prezentuje przykłady.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie 3.

  • Nauczyciel przypomina, że głównym tematem tekstu były zalety ćwiczeń fizycznych. Za pomocą grafiki prezentuje wybrane słownictwo. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie 4.

  • W ramach powtórzenia uczniowie tworzą w parach zdania z wykorzystaniem zwrotów służących do wartościowania oraz słownictwa z grafiki.

  1. Multimedium.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z audiobookiem.

  • Nauczyciel pyta, dlaczego chłopak z nagrania nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej. Uczniowie analizują nagranie i wypisują powody.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów, by w parach wypisali zalecenia lekarki pojawiające się w audiobooku i przekształcili je w zdania z wyrażeniami wprowadzonymi w kąciku leksykalno‑gramatycznym, np.: Es bueno subir las escaleras para estar en forma.

  • Uczniowie w małych grupach wykonują polecenia 1., 2. i 3.

  1. Sprawdź się.

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • Ćwiczenia 7. i 8. mogą zostać zrealizowane w formie ustnej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Dlaczego dobrze jest uprawiać sport?

  • Dlaczego wysiłek fizyczny jest ważny?

  • Co można robić, by być w formie?

Praca domowa:

Ćwiczenie 8. w sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu, zarówno w trakcie powtarzania materiału, jak i odrabiania pracy domowej.