Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Aleksander Trojanowski
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Entrenar células grises
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III
Podstawa programowa:
Cele i treści kształcenia**.**
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
5. znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
3. kompetencje cyfrowe;
4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozumie, na czym polegają gry umysłowe i logiczne;
zna słownictwo dotyczące gier umysłowych (planszowych, strategicznych, łamigłówek);
stosuje różnorodne struktury gramatyczne służące dawaniu instrukcji;
wyjaśnia zasady wybranych gier, posługując się odpowiednim słownictwem oraz wybranymi strukturami gramatycznymi.
Cele motywacyjne:
zaciekawienie uczniów różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;
powiązanie nauki języka obcego z tematami zajmującymi uczniów w ich własnym życiu;
uświadomienie uczniom , że dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych mają możliwość wyrażania własnych przemyśleń na ważne dla niego tematy.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).
Metody/techniki nauczania:
miniwykład,
miniprezentacje,
burza mózgów,
praca z tekstem,
rozmowa dydaktyczna.
Formy zajęć:
praca w grupach,
praca idywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, projektor
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?.
Nauczyciel pyta uczniów, czy szachy to sport. Po wysłuchaniu opinii wprowadza informacje dotyczące mózgu (ciekawostka), a następnie wyjaśnia pojęcie gier umysłowych.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel pyta, jakie korzyści może przynieść granie w gry umysłowe i logiczne. Następnie prosi o przeczytanie tekstów i wynotowanie wspominanych w nich korzyści.
Po przeczytaniu tekstu nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie, na czym polegają omówione w tekście gry.
W celu utrwalenia słownictwa z tekstu uczniowie wykonują w parach polecenia 1‑3.
Nauczyciel zwraca uwagę, że aby wyjaśnić komuś reguły gry, należy używać zwrotów służących do wydawania poleceń. Stosując metodę burzy mózgów, prosi uczniów o podanie przykładów.
Następnie nauczyciel wprowadza odpowiednie zwroty za pomocą grafiki. Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 4.
2. Multimedium.
Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy. Zadaniem każdej z grup jest przygotowanie broszury – instrukcji wybranej gry z katalogu. Instrukcja powinna zwierać krótką informację o grze, potrzebne elementy oraz zasady gry.
Grupy prezentują instrukcje, po każdej prezentacji nauczyciel omawia błędy.
W celu utrwalenie słownictwa i gramatyki uczniowie wykonują w grupach zadania 1‑3.
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1 do 7.
Faza podsumowująca:
1. Uczniowie zgłaszają pytania i wątpliwości dotyczące rozwiązań zadań 1‑7.
2. Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.
3. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:
Czy uczeń rozumie słownictwo związane z grami umysłowymi?
Czy uczeń stosuje różnorodne środki językowe w celu wydawania instrukcji/poleceń?
Czy uczeń dobiera odpowiednie słownictwo oraz struktury gramatyczne, by wyjaśnić swoim kolegom i koleżankom zasady wybranej przez siebie gry?
Praca domowa:
Ćwiczenie 8. z części Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Indywidualna praca z katalogiem połączona z rozwiązaniem zadań.
Aktywność grupowa – sporządzenie instrukcji do wybranej gry.