Imię i nazwisko autora: Aleksander Trojanowski

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Entrenar células grises

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III

Podstawa programowa:

Cele i treści kształcenia**.**

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia; 

2. określa główną myśl wypowiedzi; 

3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; 

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu; 

2. określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

4. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację); 

5. znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

  1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

  2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje cyfrowe;

4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń: 

  • rozumie, na czym polegają gry umysłowe i logiczne;

  • zna słownictwo dotyczące gier umysłowych (planszowych, strategicznych, łamigłówek);

  • stosuje różnorodne struktury gramatyczne służące dawaniu instrukcji; 

  • wyjaśnia zasady wybranych gier, posługując się odpowiednim słownictwem oraz wybranymi strukturami gramatycznymi.

Cele motywacyjne:

  • zaciekawienie uczniów różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;

  • powiązanie nauki języka obcego z tematami zajmującymi uczniów w ich własnym życiu;

  • uświadomienie uczniom , że dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych mają możliwość wyrażania własnych przemyśleń na ważne dla niego tematy.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).

Metody/techniki nauczania:

  • miniwykład,

  • miniprezentacje,

  • burza mózgów,

  • praca z tekstem,

  • rozmowa dydaktyczna.

Formy zajęć:

  • praca w grupach,

  • praca idywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, projektor

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy szachy to sport. Po wysłuchaniu opinii wprowadza informacje dotyczące mózgu (ciekawostka), a następnie wyjaśnia pojęcie gier umysłowych.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

  • Nauczyciel pyta, jakie korzyści może przynieść granie w gry umysłowe i logiczne. Następnie prosi o przeczytanie tekstów i wynotowanie wspominanych w nich korzyści.

  • Po przeczytaniu tekstu nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie, na czym polegają omówione w tekście gry.

  • W celu utrwalenia słownictwa z tekstu uczniowie wykonują w parach polecenia 1‑3.

  • Nauczyciel zwraca uwagę, że aby wyjaśnić komuś reguły gry, należy używać zwrotów służących do wydawania poleceń. Stosując metodę burzy mózgów, prosi uczniów o podanie przykładów.

  • Następnie nauczyciel wprowadza odpowiednie zwroty za pomocą grafiki. Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 4.

2. Multimedium.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy. Zadaniem każdej z grup jest przygotowanie broszury – instrukcji wybranej gry z katalogu. Instrukcja powinna zwierać krótką informację o grze, potrzebne elementy oraz zasady gry. 

  • Grupy prezentują instrukcje, po każdej prezentacji nauczyciel omawia błędy. 

  • W celu utrwalenie słownictwa i gramatyki uczniowie wykonują w grupach zadania 1‑3.

  1. Sprawdź się.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1 do 7.

Faza podsumowująca:

1. Uczniowie zgłaszają pytania i wątpliwości dotyczące rozwiązań zadań 1‑7.

2. Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.

3. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:

  • Czy uczeń rozumie słownictwo związane z grami umysłowymi?

  • Czy uczeń stosuje różnorodne środki językowe w celu wydawania instrukcji/poleceń?

  • Czy uczeń dobiera odpowiednie słownictwo oraz struktury gramatyczne, by wyjaśnić swoim kolegom i koleżankom zasady wybranej przez siebie gry?

Praca domowa:

  • Ćwiczenie 8. z części Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:


Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Indywidualna praca z katalogiem połączona z rozwiązaniem zadań.

  • Aktywność grupowa – sporządzenie instrukcji do wybranej gry.