Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Autor: Kinga Mądraszewska

Temat zajęć: Des achats à la droguerie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III, liceum/technikum, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
9) prosi o radę i udziela rady;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
9) prosi o radę i udziela rady;
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa najpopularniejsze produkty, które można zakupić w drogerii,

  • określa konsystencję kosmetyków oraz ich właściwości,

  • opowiada, jakich kosmetyków używa na co dzień.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • poznaje słownictwo przydatne w codziennym życiu, np. podczas zakupów za granicą;

  • zyskuje motywację do zapoznawania się z etykietami produktów francuskich marek kosmetycznych w oryginale.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słowa‑klucze, wykorzystanie dźwięku i obrazu, znane słowa w nowym kontekście, tabele leksykalne, mapa myśli;

  • strategie kognitywne: test wyboru, ocena prawdziwości zdań, parowanie, łączenie podpisu z ilustracjami, uzupełnianie tekstu, wpisywanie słów do tekstu;

  • strategie aktywizujące: scenki;

  • strategie kompensacyjne: domyślanie się znaczenia wyrazów na podstawie ich podobieństwa do innych języków.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, praca z mapą myśli;

  • metoda aktywizująca: ćwiczenia przedmiotowe, przekształcanie mapy myśli;

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii.

Formy zajęć:

praca całego zespołu klasowego, praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

PRZED LEKCJĄ: Nauczyciel może poprosić uczniów o przyniesienie opakowań po ich ulubionych kosmetykach lub samych kosmetyków, których najchętniej używają.

Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pytania, czy uczniowie na co dzień używają wielu kosmetyków. Do czego używają tych produktów? Zachęca uczniów do odpowiedzi w języku francuskim, nawet polskimi słowami (np. pour se rafraîchir, pour la beauté etc.). Następnie podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania dialogu. Na początku każdy uczeń zapoznaje się z tekstem samodzielnie, potem uczniowie dzielą się rolami i próbują przeczytać dialog w parach. Nauczyciel przechadza się po klasie i poprawia ewentualne błędy w wymowie, powtarzając na głos właściwie wypowiedziane słowa.

W dalszej kolejności uczniowie rozwiązują ćwiczenia do dialogu, po czym przechodzą do Kącika leksykalnego. Nauczyciel pyta, czy uczniowie mają przy sobie kosmetyki/opakowania, których konsystencja/właściwości odpowiadają tym opisanym w kąciku. Prosi o zaprezentowanie opakowania i ułożenie zdania z wykorzystaniem nowego słownictwa (np. Ce produit hydratant est en gel).

Po ćwiczeniu  leksykalnym uczniowie przechodzą do pracy z mapą myśli. Pracują z multimedium w parach. Samodzielnie przerabiają słownictwo, a nauczyciel zachęca do podejmowania dialogu przy użyciu nowej leksyki (np. Moi, j’utilise l’après‑shampoing hydratant). Uczniowie rozwiązują również ćwiczenia do mapy myśli.

Faza podsumowująca:

Po tej aktywności uczniowie podsumowują swoją wiedzę, samodzielnie rozwiązując ćwiczenia z sekcji Sprawdź się. Kiedy już przećwiczą leksykę, nauczyciel proponuje zabawę w drogerię. Uczniowie przygotowują sekcje w drogerii, układając na stołach opakowania po kosmetykach. Wybrani/chętni uczniowie odgrywają scenki. Jeden uczestnik lekcji wciela się w ekspedienta, a drugi - w klienta poszukującego wybranych produktów i proszącego o rekomendacje. Aktywność można powtórzyć kilka razy.

Praca domowa:

Ćw. 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

kosmetyki uczniów lub opakowania po zużytych kosmetykach 

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel może zaproponować uzupełnienie mapy myśli o dodatkowe słownictwo w ramach dodatkowej aktywności. Mapa myśli może również posłużyć do powtórki słownictwa w dziale Zakupy w IV klasie szkoły średniej.