Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Cuál es tu asignatura favorita?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1) reaguje na polecenia; 

2) określa główną myśl wypowiedzi;

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu; 

3) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

4) znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

4) przedstawia upodobania.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

4) przedstawia upodobania.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada: 

1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy przedmiotów szkolnych;

  • formułuje pytanie o najbardziej i najmniej lubiany przedmiot w szkole;

  • tworzy krótką wypowiedź ustną i pisemną na temat przedmiotów, które najbardziej lub najmniej lubi;

  • uzasadnia, dlaczego lubi dany przedmiot lub dlaczego go nie lubi;

  • analizuje informacje zawarte w tekście i na mapie pojęć;

  • ocenia, które informacje zawarte w tekście i mapie pojęć są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy;

  • rozwija umiejętność pracy w grupie.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do mówienia o swoich ulubionych lub najmniej lubianych przedmiotach;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • rozbudzenie ciekawość uczniów poprzez wykorzystanie pracy z mapą pojęć;

  • zaangażowanie uczniów w lekcję poprzez pracę w parach i w grupach;

  • podtrzymywanie uwagi uczniów poprzez zadawanie pytań związanych z jego upodobaniami.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

mapa pojęć, słuchanie, czytanie

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

2. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, kiedy Hiszpanie wybierają profil nauczania. Następnie nauczyciel opowiada uczniom, jakie są etapy kształcenia w Hiszpanii i prosi ich o przeczytanie ciekawostki.

3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

1. Tekst źródłowy.

a. Nauczyciel pyta uczniów po polsku o ich ulubiony przedmiot. Następnie prosi ich o przeczytanie tekstu źródłowego, aby dowiedzieli się, jak zadać takie pytanie po hiszpańsku.

b. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na nazwy przedmiotów szkolnych oraz czynności wykonywanych na tych przedmiotach.

c. Nauczyciel prosi uczniów, aby napisali jednym zdaniem, o czym jest tekst.

d. Uczniowie wykonują polecenia do tekstu źródłowego.

e. Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali, z którą osobą mają najwięcej wspólnego i dlaczego.

f. Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie tekstu wspólnie stworzyli listę z powodami, dla których ktoś lubi dany przedmiot lub go nie lubi.

2. Grafiki.

a. Uczniowie zapoznają się z nazwami przedmiotów na grafice.

b. Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, które nazwy przedmiotów w języku hiszpańskim brzmią podobnie to polskich nazw przedmiotów. Prosi ich także, by zwrócili uwagę na ich zapis.

c. Uczniowie wykonują polecenie do grafiki.

d. Uczniowie zapoznają się z grafiką i z pytaniami o ulubione przedmioty.

e. Uczniowie wykonują polecenie do grafiki.

f. Nauczyciel prosi uczniów o ponowne spojrzenie na grafikę i przećwiczenie minidialogów ustnie w parach. Wykonując ćwiczenie, uczniowie wracają do nazw przedmiotów oraz do listy powodów, którą stworzyli podczas pracy z tekstem źródłowym.

3. Multimedium.

a. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

b. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.

c. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy oraz przydziela każdej z nich jeden przedmiot. Uczniowie z pomocą słownika mają przygotować tłumaczenia pojęć, które dotyczą wybranego przedmiotu oraz dodać jedno zagadnienie. Następnie każda grupa przygotowuje tekst na temat wybranego przedmiotu, odpowiadając na pytanie: Por qué (nombre de la asignatura) es tu asignatura favorita?

4. Część ćwiczeniowa.

a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

b. Podczas wykonywania ćwiczeń 2. i 3. nauczyciel może poprosić uczniów, aby ułożyli zdania z wyrażeniami, które pojawiają się w tych ćwiczeniach.

c. Po wykonaniu ćwiczenia 8. nauczyciel może poprosić uczniów, aby w parach porównali swoje odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakich przedmiotów uczą się wasi rówieśnicy w Hiszpanii?

  • Jak zapytamy kolegę/koleżankę z Hiszpanii, jaki jest jego/jej ulubiony przedmiot?

  • Co robimy na lekcji języka i literatury, a co na lekcji matematyki?

3. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Znam nazwy przedmiotów.

  • Potrafię zapytać kolegę/koleżankę o ulubione i najmniej lubiane przedmioty.

  • Potrafię powiedzieć, jaki jest mój ulubiony przedmiot, jakiego przedmiotu nie lubię i uzasadnić odpowiedź.

Praca domowa:

Uczeń ma za zadanie poznać upodobania swoich dwóch kolegów lub koleżanek i napisać krótki tekst na ten temat.

Materiały pomocnicze:

karteczki z nazwami przedmiotów i czynności

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.