Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Cuál es tu asignatura favorita?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
4) znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna nazwy przedmiotów szkolnych;
formułuje pytanie o najbardziej i najmniej lubiany przedmiot w szkole;
tworzy krótką wypowiedź ustną i pisemną na temat przedmiotów, które najbardziej lub najmniej lubi;
uzasadnia, dlaczego lubi dany przedmiot lub dlaczego go nie lubi;
analizuje informacje zawarte w tekście i na mapie pojęć;
ocenia, które informacje zawarte w tekście i mapie pojęć są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy;
rozwija umiejętność pracy w grupie.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do mówienia o swoich ulubionych lub najmniej lubianych przedmiotach;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;
rozbudzenie ciekawość uczniów poprzez wykorzystanie pracy z mapą pojęć;
zaangażowanie uczniów w lekcję poprzez pracę w parach i w grupach;
podtrzymywanie uwagi uczniów poprzez zadawanie pytań związanych z jego upodobaniami.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
mapa pojęć, słuchanie, czytanie
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
2. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, kiedy Hiszpanie wybierają profil nauczania. Następnie nauczyciel opowiada uczniom, jakie są etapy kształcenia w Hiszpanii i prosi ich o przeczytanie ciekawostki.
3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
1. Tekst źródłowy.
a. Nauczyciel pyta uczniów po polsku o ich ulubiony przedmiot. Następnie prosi ich o przeczytanie tekstu źródłowego, aby dowiedzieli się, jak zadać takie pytanie po hiszpańsku.
b. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na nazwy przedmiotów szkolnych oraz czynności wykonywanych na tych przedmiotach.
c. Nauczyciel prosi uczniów, aby napisali jednym zdaniem, o czym jest tekst.
d. Uczniowie wykonują polecenia do tekstu źródłowego.
e. Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali, z którą osobą mają najwięcej wspólnego i dlaczego.
f. Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie tekstu wspólnie stworzyli listę z powodami, dla których ktoś lubi dany przedmiot lub go nie lubi.
2. Grafiki.
a. Uczniowie zapoznają się z nazwami przedmiotów na grafice.
b. Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, które nazwy przedmiotów w języku hiszpańskim brzmią podobnie to polskich nazw przedmiotów. Prosi ich także, by zwrócili uwagę na ich zapis.
c. Uczniowie wykonują polecenie do grafiki.
d. Uczniowie zapoznają się z grafiką i z pytaniami o ulubione przedmioty.
e. Uczniowie wykonują polecenie do grafiki.
f. Nauczyciel prosi uczniów o ponowne spojrzenie na grafikę i przećwiczenie minidialogów ustnie w parach. Wykonując ćwiczenie, uczniowie wracają do nazw przedmiotów oraz do listy powodów, którą stworzyli podczas pracy z tekstem źródłowym.
3. Multimedium.
a. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.
b. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
c. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy oraz przydziela każdej z nich jeden przedmiot. Uczniowie z pomocą słownika mają przygotować tłumaczenia pojęć, które dotyczą wybranego przedmiotu oraz dodać jedno zagadnienie. Następnie każda grupa przygotowuje tekst na temat wybranego przedmiotu, odpowiadając na pytanie: Por qué (nombre de la asignatura) es tu asignatura favorita?
4. Część ćwiczeniowa.
a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
b. Podczas wykonywania ćwiczeń 2. i 3. nauczyciel może poprosić uczniów, aby ułożyli zdania z wyrażeniami, które pojawiają się w tych ćwiczeniach.
c. Po wykonaniu ćwiczenia 8. nauczyciel może poprosić uczniów, aby w parach porównali swoje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
2. Nauczyciel pyta uczniów:
Jakich przedmiotów uczą się wasi rówieśnicy w Hiszpanii?
Jak zapytamy kolegę/koleżankę z Hiszpanii, jaki jest jego/jej ulubiony przedmiot?
Co robimy na lekcji języka i literatury, a co na lekcji matematyki?
3. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Znam nazwy przedmiotów.
Potrafię zapytać kolegę/koleżankę o ulubione i najmniej lubiane przedmioty.
Potrafię powiedzieć, jaki jest mój ulubiony przedmiot, jakiego przedmiotu nie lubię i uzasadnić odpowiedź.
Praca domowa:
Uczeń ma za zadanie poznać upodobania swoich dwóch kolegów lub koleżanek i napisać krótki tekst na ten temat.
Materiały pomocnicze:
karteczki z nazwami przedmiotów i czynności
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.