Imię i nazwisko autora: Agnieszka Chądzyńska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Connais‑tu ces célèbres lieux parisiens ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
9) kultura (np. twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • utrwala zastosowanie doubles pronoms;

  • utrwala słownictwo związane z opisem miejsc kultury,

  • poprawnie tworzy wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące opisu miejsc kultury oraz propozycji wspólnego wyjścia.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości poprzez odkrywanie nowych, nieznanych miejsc na mapie Paryża,

  • kształci umiejętność rozumienia informacji o miejscach kultury w Paryżu,

  • realizuje potrzebę dzielenia się informacjami o ulubionych miejscach kultury w swoim mieście.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie, tablica gramatyczna

strategie kognitywne: prawda‑fałsz, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, uzupełnianie tekstu, jednokrotny wybór

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie

  • metody problemowe: metody dedukcyjne, burza mózgów

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, studium przypadku

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej

Formy zajęć:

  • praca w parach

  • praca indywidualna

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, tablica multimedialna,

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcia różnych miejsc w Paryżu i prosi uczniów, aby wskazali te, które rozpoznają. Następnie zapisuje na tablicy temat lekcji wraz z jej celami.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali tekst czytanki w e‑materiale. Następnie pyta, o czym on opowiada. Po wyjaśnieniu ewentualnych trudności i objaśnieniu słownictwa nauczyciel prosi, aby uczniowie zrobili zadania do tekstu nr 1 i 2 w parach i sprawdzili odpowiedzi.

Nauczyciel pyta uczniów, czy słyszeli o innych mniej znanych miejscach w Paryżu lub czy znają takie miejsca w swoim mieście.

Nauczyciel zwraca następnie uczniom uwagę na obecność struktury doubles pronoms w tekście i prosi, aby znaleźli w nim jeszcze inne takie struktury.

Uczniowie zapoznają się z treściami w Rappel grammatical oraz robią ćwiczenia 1 i 2  z części Sprawdź się oraz ćwiczenie 1 pod Coin grammaire i sprawdzają rozwiązania. Nauczyciel omawia je wspólnie na forum z uczniami i upewnia się, czy wszyscy dobrze zrozumieli, jak stosować double pronoms.

Uczniowie zapoznają się następnie z treścią Coin communication i robią zadanie nr 3 umieszczone pod czytanką oraz ćwiczenia nr 5 i 6 z części Sprawdź się i sprawdzają rozwiązania.

Nauczyciel prosi następnie wybranych uczniów, aby krótko opowiedzieli o swoich ulubionych miejscach w mieście, stosując słownictwo z Coin communication. Pozostali uczniowie mają za zadanie zwracać szczególną uwagę na użycie nowego słownictwa.

Następnie klasa wspólnie zastanawia się, czy każda z osób użyła ich poprawnie.

Nauczyciel zaprasza uczniów do zapoznania się z treścią multimedium: odtwarza nagrania i zachęca do zapoznania się z treściami graficznymi. Następnie uczniowie w parach rozwiązują zadania, a nauczyciel udziela im informacji zwrotnej.

Nauczyciel proponuje dodatkowe słuchanie i prosi uczniów o zwrócenie uwagi i zapisanie wyrażeń związanych z proponowaniem wspólnego wyjścia oraz opisem miejsc związanych z kulturą.

Faza podsumowująca:

Uczniowie układają w parach dialog na wzór zamieszczonego w multimedium i odgrywają go przed resztą klasy. 

Gdy jedna z par odgrywa scenkę, reszta klasy proszona jest o notowanie użytego podczas rozmowy słownictwa związanego z opisem miejsc oraz double pronoms i zastanowienie się, czy zostały poprawnie użyte.

Na koniec nauczyciel prosi, aby w dwie minuty każdy zanotował na kartce maksimum nowych wyrażeń dotyczących opisu miejsc związanych z kulturą.

Praca domowa:

Ćwiczenia 4 i 8 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Jako ćwiczenie utrwalające/powtórkowe słownictwo: np. uzupełnij brakujące słowa w transkrypcji dialogu.

  • Jako ćwiczenie utrwalające/powtórkowe double pronoms: np. uzupełnij brakujące struktury w transkrypcji dialogu.

  • Jako inspiracja do ułożenia w parze własnego dialogu na temat proponowania wyjścia oraz opisu miejsc kultury.

  • Jako materiał wprowadzający strukturę double pronoms i/lub wyrażenia dotyczące opisu miejsc kultury.