Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Aleksander Trojanowski
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Los trucos que emplean los restaurantes para que gastemos más
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV
Podstawa programowa:
Cele i treści kształcenia.
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
reaguje na polecenia;
określa główną myśl wypowiedzi;
określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
określa intencje nadawcy/autora tekstu;
określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna słownictwo związane z podawaniem jedzenia w restauracji;
zna zasady użycia trybu subjuntivo w zdaniach celowych;
stosując odpowiednie struktury gramatyczne, wyjaśnia, w jakim celu używane są określone sztuczki gastronomiczne.
Cele motywacyjne:
zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego,
uświadomienie uczniowi możliwości nawiązywania relacji z osobami hiszpańskojęzycznymi;
umożliwienie dzielenia się własnymi doświadczeniach dzięki doskonaleniu środków językowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).
Metody/techniki nauczania:
burza mózgów
zajęcia odwrócone
miniwykład
miniprezentacje.
Formy zajęć:
praca w parach;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, rzutnik, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?
Nauczyciel pyta uczniów, czy ich zdaniem Hiszpanie chodzą często do restauracji oraz ile przeciętnie wydają na ten cel. Podaje informacje z ciekawostki.
Nauczyciel przedstawia temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu i wykonanie polecenia 1.
Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 1, a następnie omawiają z nauczycielem wątpliwości.
W celu przećwiczenia nowego słownictwa uczniowie wykonują indywidualnie polecenia 2. i 3.
Za pomocą przykładów z kącika gramatycznego nauczyciel wyjaśnia uczniom zasadę użycia trybu subjuntivo w zdaniach celowych. Następnie nauczyciel, posługując się grafiką, wprowadza na przykładach inne zwroty służące wyrażaniu celowości.
By utrwalić wiadomości, uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 4.
Multimedium.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwa zespoły. Ich zadaniem jest zapoznanie się z audiobookiem oraz sporządzenie listy sztuczek stosowanych w restauracjach.
Zespoły prezentują i porównują swoje listy. Uczniowie mogą uzupełnić listy o własne pomysły lub obserwacje.
Nauczyciel dzieli uczniów na pary. Zadaniem każdej pary jest przygotowanie dialogu w restauracji. Uczeń będący kelnerem stosuje wybraną sztuczkę na kliencie.
Pary prezentują dialogi. Po każdej prezentacji nauczyciel komentuje istotne dla tematu błędy.
W celu utrwalenia wiadomości uczniowie wykonują w parach zadania 1‑3.
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne 1‑6.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zadają pytania dotyczące lekcji oraz ćwiczeń.
Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.
3. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:
Czy uczeń zna słownictwo związane z podawaniem jedzenia w restauracji?
Czy uczeń zna zwroty służące do budowania zdań celowych oraz zasady użycia trybu subjuntivo w tego rodzaju zdaniach?
Czy uczeń stosuje poprawnie zdania celowe, by wyjaśnić, na czym polegają sztuczki restauratorów?
Praca domowa:
Ćwiczenia 7. i 8. z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Indywidualna praca z plikiem audio połączona z wykonywaniem ćwiczeń.
Aktywność grupowa – przygotowanie listy sztuczek stosowanych przez restauratorów oraz dialogu.