Imię i nazwisko autora: Aleksander Trojanowski

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Los trucos que emplean los restaurantes para que gastemos más

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV

Podstawa programowa:

Cele i treści kształcenia.

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

  1. żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

  1. reaguje na polecenia; 

  2. określa główną myśl wypowiedzi; 

  3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; 

  4. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

  1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu; 

  2. określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

  3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację); 

  4. znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

  1. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):

  1. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:

  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

  1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

  2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  3. kompetencje cyfrowe;

  4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń: 

  • zna słownictwo związane z podawaniem jedzenia w restauracji; 

  • zna zasady użycia trybu subjuntivo w zdaniach celowych;

  • stosując odpowiednie struktury gramatyczne, wyjaśnia, w jakim celu używane są określone sztuczki gastronomiczne.

Cele motywacyjne:

  • zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego,

  • uświadomienie uczniowi możliwości nawiązywania relacji z osobami hiszpańskojęzycznymi;

  • umożliwienie dzielenia się własnymi doświadczeniach dzięki doskonaleniu środków językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).

Metody/techniki nauczania:

  • burza mózgów

  • zajęcia odwrócone 

  • miniwykład

  • miniprezentacje.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca w grupach; 

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, rzutnik, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy ich zdaniem Hiszpanie chodzą często do restauracji oraz ile przeciętnie wydają na ten cel. Podaje informacje z ciekawostki.

  3. Nauczyciel przedstawia temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu i wykonanie polecenia 1.

  • Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 1, a następnie omawiają z nauczycielem wątpliwości.

  • W celu przećwiczenia nowego słownictwa uczniowie wykonują indywidualnie polecenia 2. i 3.

  • Za pomocą przykładów z kącika gramatycznego nauczyciel wyjaśnia uczniom zasadę użycia trybu subjuntivo w zdaniach celowych. Następnie nauczyciel, posługując się grafiką, wprowadza na przykładach inne zwroty służące wyrażaniu celowości.

  • By utrwalić wiadomości, uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 4.

  1. Multimedium.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na dwa zespoły. Ich zadaniem jest zapoznanie się z audiobookiem oraz sporządzenie listy sztuczek stosowanych w restauracjach.

  • Zespoły prezentują i porównują swoje listy. Uczniowie mogą uzupełnić listy o własne pomysły lub obserwacje.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na pary. Zadaniem każdej pary jest przygotowanie dialogu w restauracji. Uczeń będący kelnerem stosuje wybraną sztuczkę na kliencie. 

  • Pary prezentują dialogi. Po każdej prezentacji nauczyciel komentuje istotne dla tematu błędy. 

  • W celu utrwalenia wiadomości uczniowie wykonują w parach zadania 1‑3.

  1. Sprawdź się.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne 1‑6.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zadają pytania dotyczące lekcji oraz ćwiczeń.

  2. Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.

3. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:

  • Czy uczeń zna słownictwo związane z podawaniem jedzenia w restauracji? 

  • Czy uczeń zna zwroty służące do budowania zdań celowych oraz zasady użycia trybu subjuntivo w tego rodzaju zdaniach?

  • Czy uczeń stosuje poprawnie zdania celowe, by wyjaśnić, na czym polegają sztuczki restauratorów?

Praca domowa:

  • Ćwiczenia 7. i 8. z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Indywidualna praca z plikiem audio połączona z wykonywaniem ćwiczeń.

Aktywność grupowa – przygotowanie listy sztuczek stosowanych przez restauratorów oraz dialogu.