Imię i nazwisko autora: Robin Chouache

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Étudier en France, comment s’orienter vers les études supérieures ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

Poznaje podstawy francuskiego systemu uniwersyteckiego (rodzaje szkół, stopnie studiów i dyplomy)
Poznaje kierunki studiów
Zapoznaje się z niektórymi grandes écoles
Zastosuje zaimki nieokreślone i pozna ich funkcje w zdaniu

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija umiejętność tworzenia opisu;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności poprzez rozmowę na interesujące go tematy;

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary z ilustracjami, analiza danych językowych, prawda fałsz, grupowanie, dedukcja

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie

  • metody problemowe: metody dedukcyjne, burza mózgów

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody programowane: z użyciem komputera (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik)

Formy zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pytania : Connaissez‑vous les universités en France ? Następnie stwierdza: tout comme la Pologne, la France a ses écoles supérieures et aussi son propre système universitaire. Nauczyciel mówi o zagranicznych studentach przyjeżdżających do Francji: Savez‑vous que beaucoup d’étrangers se rendent en France ? oraz o możliwościach studiowania: Erasmus est une des voies d’admission vers les études en France. On peut aussi partir soi‑même si l’on est à l’aise avec la langue. Nauczyciel informuje, że dzisiejsza lekcja pozwala uczniom zapoznać się z organizacją studiów we Francji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  2. Nauczyciel sprawdza wykonane zadania i prosi o zapoznanie się z treścią kącika gramatycznego.

  3. Uczeń powtarza użycie les adjectifs indéfinis, a nauczyciel objaśnia zastosowanie zaimków nieokreślonych. Wyjaśnia różnicę między les adjectifs indéfinisles pronoms indéfinis.

  4. Uczniowie zapoznają się z katalogiem i w parach wykonują ćwiczenia zaproponowane w tej sekcji.

  5. Nauczyciel sprawdza czy zadania zostały poprawnie wykonane.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel pyta każdego ucznia, jaki jest jego ulubiony przedmiot i czy chciałby go studiować na uniwersytecie. Nauczyciel pyta również, jak długo chce studiować na uniwersytecie lub w grande école (bac+3, bac+5, albo bac +8).

Praca domowa: Ćwiczenia 7 i 8 z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Katalog interaktywny może posłużyć do zapoznania się z różnymi kierunkami studiów i Grandes Écoles.