Imię i nazwisko autora: Anna Rewicka‑Lor

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Le grand ménage

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, szkoła podstawowa, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  • kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje słownictwo związane z pracami domowymi,

  • ćwiczy umiejętność rozumienia wypowiedzi ze słuchu,

  • przygotowuje plan porządków domowych w formie tabeli i rozwija go do formy pełnej wypowiedzi pisemnej/ustnej.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do rozmowy o ich domowej codzienności oraz wyrażania swoich upodobań w języku francuskim (jakie czynności domowe lubią, a jakich nie lubią wykonywać).

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: tabele leksykalne, mapa myśli

  • strategie kognitywne: test wyboru, wybór odpowiedniej opcji w zdaniu, wstawianie wyrażeń do tekstu, prawda‑fałsz

  • strategie społeczne: współpraca w grupie

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: odsłuch

  • metoda aktywizująca: kalambury/pantomima

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody programowane: z użyciem komputera

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer, tablica interaktywna

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów (po polsku), czy lubią sprzątać. W tym czasie zapisuje na tablicy dużymi literami słowa TÂCHES MÉNAGÈRES. Pyta, jakie czynności uczniowie szczególnie lubią robić, a jakich wyjątkowo nie lubią. Zapisuje je (na razie po polsku) wokół pojęcia centralnego. W dalszej kolejności podaje uczniom temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie dwukrotnie odsłuchują tekst źródłowy i rozwiązują zaproponowane do niego ćwiczenia. Nauczyciel dopytuje, czy w ich domu wykonuje się wymienione czynności. Następnie uczniowie analizują słownictwo z kącika leksykalnego. Nauczyciel zwraca szczególną uwagę uczestników lekcji na czasowniki.

Prowadzący/a przypomina uczniom czasowniki modalne devoir i pouvoir. Zaproponowane ćwiczenie uczniowie mogą wykonać ustnie (chętny/wskazany uczeń odczytuje przykład i od razu podaje odpowiedź).

Następnie uczniowie dobierają się w kilkuosobowe grupy i pracują z mapą myśli. Nauczyciel zachęca do zapamiętania możliwie jak największej ilości informacji przy pierwszej lekturze dokumentu. Następnie uczniowie grupowo rozwiązują ćwiczenia sprawdzające znajomość multimedium. W ten sam sposób pracują z ćwiczeniami z bloku Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel zachęca do powrotu do pojęć zapisanych na tablicy w początkowej fazie lekcji. Prosi chętnego/wybranego ucznia o wystąpienie przed klasę, wybranie jednej czynności w języku polskim (bez komunikowania tego grupie) i pokazanie jej metodą pantomimy (bez użycia słów). Zadaniem grupy jest odgadnięcie, o jaką pracę domową chodzi. Gdy czynność zostanie ujawniona, prezentujący ją uczeń zapisuje ją na tablicy w języku francuskim (np. zastępuje Mycie podłóg francuskim Laver le sol). Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie pojęcia zostaną opisane w języku francuskim. Jeśli na tablicy zostało wymienione pojęcie, które nie pojawiło się na lekcji, nauczyciel może je podpowiedzieć lub zaproponować uczniom odszukanie go w słowniku online.

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i 8. z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel może zaproponować uczniowi, aby zmodyfikował mapę myśli w taki sposób, by przedstawiała obowiązki w jego domu (np. w zastępstwie za tabelę z ćw. 7). Mapa myśli może również zostać wykorzystana do powtórki prac domowych na wyższych etapach edukacyjnych.