Imię i nazwisko autora:

Aleksander Trojanowski 

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

Los hábitos deportivos de los españoles

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa III

Podstawa programowa:

Cele i treści kształcenia.

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia; 

2. określa główną myśl wypowiedzi; 

3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; 

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu; 

2. określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

4. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację); 

5. znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  3. kompetencje cyfrowe;

  4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń: 

  • rozumie słownictwo odnoszące się do uprawiania sportu: podaje nazwy wybranych dyscyplin oraz związanych z nimi miejsc oraz artykułów sportowych;

  • potrafi wyrazić słowami wartości procentowe;

  • stosuje czas imperfecto do opowiadania o przeszłości w kontraście do teraźniejszości;

  • stosuje czas pluscuamperfecto do wyrażenia wydarzenia uprzedniego w sekwencji wydarzeń przeszłych;

  • stosuje nowo poznane słownictwo do opowiadania o zwyczajach sportowych Hiszpanów.

Cele motywacyjne:

  • zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;

  • powiązanie nauki języka obcego z tematami zajmującymi uczniów w ich własnym życiu;

  • uświadomienie uczniowi możliwości nawiązywania relacji oraz wyrażenia własnych przemyśleń na ważne dla niego tematy dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).

Metody/techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • miniwykład,

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • miniprezentacje,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jakie sporty ich zdaniem najczęściej uprawiają Hiszpanie. Uczniowie podają nazwy znanych sobie dyscyplin, a nauczyciel zapisuje je na tablicy. Następnie przedstawia informacje statystyczne z ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

  • Nauczyciel proponuje uczniom, by porównali z danymi statystycznymi swoje intuicje dotyczące sportów najchętniej uprawianych przez Hiszpanów. Uczniowie indywidualnie czytają tekst oraz wynotowują z niego informacje statystyczne. Następnie wykonują polecenie 1.

  • W celu utrwalenia nowego słownictwa z tekstu uczniowie wykonują w parach polecenia 2. i 3. 

  • Posługując się pierwszą grafiką z kącika leksykalno‑gramatycznego, nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób należy odczytywać procenty. Nauczyciel może poprzedzić wyjaśnienie powtórką liczebników 0‑100, jeśli poziom grupy tego wymaga.

  • Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wykonują polecenie 4.

  • Nauczyciel przypomina uczniom, że istnieją dwa czasy przeszłe, które służą do mówienia o wydarzeniach, które miały miejsce wcześniej od innych: imperfectopluscuamperfecto. Uczniowie przygotowują w parach przykłady użycia obu czasów.

  • Uczniowie odczytują przykłady. Nauczyciel wykorzystuje je, by nakierować uczniów na dwa konteksty użycia czasów przedstawione w kąciku. Wspólnie z uczniami analizuje przedstawione tam przykłady i wskazuje im wnioski.

  • Uczniowie w parach wykonują polecenie 5.

  1. Multimedium.

  • Nauczyciel prosi, by uczniowie wynotowali wszystkie nazwy dyscyplin sportowych, o których wspomina się w plikach audio. Ponadto uczniowie notują wszystkie informacje, które wiążą się z tymi dyscyplinami sportu.

  • Nauczyciel zbiera informacje w formy burzy mózgów. Wprowadza nazwy nowych sportów, które pojawiają się w multimedium. 

  • Uczniowie odsłuchują nagrań jeszcze razy i wykonują zadanie 1.

  • By utrwalić słownictwo, uczniowie rozwiązują w parach zadania 2. i 3.

  • Na podstawie zebranych notatek i informacji uczniowie pracują nad zadaniem 4. i na prośbę nauczyciela uzasadniają swoje odpowiedzi. Jeśli istnieje taka potrzeba, grupa odsłuchuje nagrania jeszcze raz.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy. Zadaniem każdej z nich jest wybranie jednej dyscypliny sportowej i przygotowanie krótkiej wypowiedzi na jej temat na wzór wypowiedzi z plików audio. W każdej wypowiedzi przynajmniej raz powinny pojawić się ćwiczone w czasie lekcji czasy przeszłe.

  1. Sprawdź się.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1 do 6.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zgłaszają wątpliwości dotyczące rozwiązań zadań 1‑6.

  2. Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji

  3. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:

  • Czy uczniowie rozumieją znaczenie słownictwa związanego ze sportem, który uprawiają na co dzień Hiszpanie: nazwy dyscyplin, ćwiczeń, artykułów i obiektów sportowych?

  • Czy uczniowie potrafią odczytać wartości procentowe? 

  • Czy uczniowie potrafią zastosować poznane słownictwo i wyrażenia do opowiadania o przyzwyczajeniach sportowych Hiszpanów?

  • Czy uczniowie potrafią opowiadać o wydarzeniach z przeszłości, stosując w odpowiednim kontekście czasy imperfecto lub pluscuamperfecto?

Praca domowa:

  • Ćwiczenia 7. i 8. z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Indywidualna praca z plikami audio połączona z wykonywaniem ćwiczeń. 

  • Praca w grupach – przygotowanie wypowiedzi na temat wybranej dyscypliny sportowej z użyciem czasów przeszłych.