Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Aleksander Trojanowski
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
Los hábitos deportivos de los españoles
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, klasa III
Podstawa programowa:
Cele i treści kształcenia.
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
5. znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozumie słownictwo odnoszące się do uprawiania sportu: podaje nazwy wybranych dyscyplin oraz związanych z nimi miejsc oraz artykułów sportowych;
potrafi wyrazić słowami wartości procentowe;
stosuje czas imperfecto do opowiadania o przeszłości w kontraście do teraźniejszości;
stosuje czas pluscuamperfecto do wyrażenia wydarzenia uprzedniego w sekwencji wydarzeń przeszłych;
stosuje nowo poznane słownictwo do opowiadania o zwyczajach sportowych Hiszpanów.
Cele motywacyjne:
zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;
powiązanie nauki języka obcego z tematami zajmującymi uczniów w ich własnym życiu;
uświadomienie uczniowi możliwości nawiązywania relacji oraz wyrażenia własnych przemyśleń na ważne dla niego tematy dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).
Metody/techniki nauczania:
burza mózgów,
miniwykład,
Formy zajęć:
praca w parach,
miniprezentacje,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?
Nauczyciel pyta uczniów, jakie sporty ich zdaniem najczęściej uprawiają Hiszpanie. Uczniowie podają nazwy znanych sobie dyscyplin, a nauczyciel zapisuje je na tablicy. Następnie przedstawia informacje statystyczne z ciekawostki.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel proponuje uczniom, by porównali z danymi statystycznymi swoje intuicje dotyczące sportów najchętniej uprawianych przez Hiszpanów. Uczniowie indywidualnie czytają tekst oraz wynotowują z niego informacje statystyczne. Następnie wykonują polecenie 1.
W celu utrwalenia nowego słownictwa z tekstu uczniowie wykonują w parach polecenia 2. i 3.
Posługując się pierwszą grafiką z kącika leksykalno‑gramatycznego, nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób należy odczytywać procenty. Nauczyciel może poprzedzić wyjaśnienie powtórką liczebników 0‑100, jeśli poziom grupy tego wymaga.
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wykonują polecenie 4.
Nauczyciel przypomina uczniom, że istnieją dwa czasy przeszłe, które służą do mówienia o wydarzeniach, które miały miejsce wcześniej od innych: imperfecto i pluscuamperfecto. Uczniowie przygotowują w parach przykłady użycia obu czasów.
Uczniowie odczytują przykłady. Nauczyciel wykorzystuje je, by nakierować uczniów na dwa konteksty użycia czasów przedstawione w kąciku. Wspólnie z uczniami analizuje przedstawione tam przykłady i wskazuje im wnioski.
Uczniowie w parach wykonują polecenie 5.
Multimedium.
Nauczyciel prosi, by uczniowie wynotowali wszystkie nazwy dyscyplin sportowych, o których wspomina się w plikach audio. Ponadto uczniowie notują wszystkie informacje, które wiążą się z tymi dyscyplinami sportu.
Nauczyciel zbiera informacje w formy burzy mózgów. Wprowadza nazwy nowych sportów, które pojawiają się w multimedium.
Uczniowie odsłuchują nagrań jeszcze razy i wykonują zadanie 1.
By utrwalić słownictwo, uczniowie rozwiązują w parach zadania 2. i 3.
Na podstawie zebranych notatek i informacji uczniowie pracują nad zadaniem 4. i na prośbę nauczyciela uzasadniają swoje odpowiedzi. Jeśli istnieje taka potrzeba, grupa odsłuchuje nagrania jeszcze raz.
Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy. Zadaniem każdej z nich jest wybranie jednej dyscypliny sportowej i przygotowanie krótkiej wypowiedzi na jej temat na wzór wypowiedzi z plików audio. W każdej wypowiedzi przynajmniej raz powinny pojawić się ćwiczone w czasie lekcji czasy przeszłe.
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1 do 6.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zgłaszają wątpliwości dotyczące rozwiązań zadań 1‑6.
Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji
Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:
Czy uczniowie rozumieją znaczenie słownictwa związanego ze sportem, który uprawiają na co dzień Hiszpanie: nazwy dyscyplin, ćwiczeń, artykułów i obiektów sportowych?
Czy uczniowie potrafią odczytać wartości procentowe?
Czy uczniowie potrafią zastosować poznane słownictwo i wyrażenia do opowiadania o przyzwyczajeniach sportowych Hiszpanów?
Czy uczniowie potrafią opowiadać o wydarzeniach z przeszłości, stosując w odpowiednim kontekście czasy imperfecto lub pluscuamperfecto?
Praca domowa:
Ćwiczenia 7. i 8. z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Indywidualna praca z plikami audio połączona z wykonywaniem ćwiczeń.
Praca w grupach – przygotowanie wypowiedzi na temat wybranej dyscypliny sportowej z użyciem czasów przeszłych.