Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska 

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Mathilde mange souvent des épinards

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • pozna nazwy wybranych warzyw,

  • utrwali wcześniej poznane owoce i warzywa, 

  • przypomni sobie nazwy kolorów,

  • pozna osobliwości w odmianie czasowników zakończonych na -ger w czasie teraźniejszym trybu oznajmującego na podstawie odmiany czasownika manger (jeść),

  • będzie w stanie powiedzieć, jak często je wybrane warzywa.

Cele motywacyjne:

  • nauka nazw warzyw oraz odmiana czasownika manger pozwoli wkrótce wykorzystać je w opisie posiłków, zakupów etc.,

  • uczeń wzbogaca swój zasób słownictwa o nazwy wybranych warzyw i potrafi określić swoje preferencje w tym temacie.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (czytanie, słuchanie, zapamiętywanie),

  • strategie kognitywne (praca z ilustracjami i z audio, grupowanie, parowanie, dopasowywanie),

  • strategie społeczne (współpraca z innymi uczniami),

  • strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia wyrazów).

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, czytanka,

  • metody programowane: z użyciem komputera,

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, tablety lub smartfony, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne. Następnie wyświetla grafikę przedstawiającą warzywa i pyta uczniów, czy znają nazwy którychś z nich. Pyta, jakie są ich skojarzenia związane z warzywami. Wypisuje podane przez nich słowa.

Faza realizacyjna:

Uczniowie przyglądają się grafice przedstawiającej warzywa. Powtarzają nowo poznane słowa.

Nauczyciel sprawdza znajomość nazw warzyw, prosząc uczniów o podawanie ich nazw na podstawie pokazywanych obrazków. Następnie uczniowie pracują w parach: jedna osoba rysuje warzywo, druga odgaduje jego nazwę po francusku, po czym zamieniają się rolami.

Następnie uczniowie czytają tekst i wykonują ćwiczenia.

Nauczyciel weryfikuje poprawność, prosząc wybranych uczniów o podanie odpowiedzi.

Następnie nauczyciel wprowadza odmianę czasowników zakończonych na –ger na przykładzie czasownika manger.

Zwraca uwagę na odmianę w pierwszej osobie liczby mnogiej. Podaje przykłady innych czasowników zakończonych na –ger.

Uczniowie wykonują ćwiczenia gramatyczne, następnie nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.

W kolejnej części uczniowie zapoznają się z grafiką w kąciku leksykalnym. Dwie wybrane/chętne osoby czytają dialog na głos. Nauczyciel udziela wyjaśnień dotyczących pogrubionego słownictwa, po czym przedstawia możliwości wyrażenia częstotliwości w języku francuskim (na przykładzie konsumpcji warzyw).

Nauczyciel przechodzi do części Multimedium. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną.

Następnie wykonują ćwiczenia do tej części lekcji. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o podanie poprawnych odpowiedzi. Następnie każda osoba wykonuje samodzielnie polecenie czwarte.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1–6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń 7 i 8. 

Materiały pomocnicze:

Zdjęcia/obrazki z wprowadzanymi warzywami.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Ilustracja może posłużyć w dowolnym momencie nauki do przypomnienia uczniom nazw warzyw.