Imię i nazwisko autora: Jadwiga Listwan

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: La colocation : envie ou nécessité ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III liceum/technikum, poziom A2+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • utrwala nazwy pomieszczeń oraz sprzętu gospodarstwa domowego;

  • utrwala nazwy obowiązków domowych;

  • przedstawia swoje oczekiwania wobec współlokatora (przy pomocy trybu łączącego subjonctif).

Cele motywacyjne:

Uczeń: 

  • rozwija umiejętności definiowania swoich życzeń i preferencji;

  • kształci umiejętność autoprezentacji.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, grupowanie, łączenie definicji z elementem leksykalnym, prawda fałsz, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis;

  • metoda aktywizująca: bingo, quiz, dyskusja za i przeciw (ustalanie porozumienia);

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w parach, w minigrupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, jakie obowiązki domowe zazwyczaj wykonują: Quelles tâches menagères faites‑vous d’habitude ? Po wysłuchaniu wypowiedzi wybranych uczniów podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst źródłowy wraz z kącikiem Rappel lexical i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  • Nauczyciel proponuje uczniom grę w bingo, żeby sprawdzić znajomość leksyki (zdjęcia nazw pomieszczeń, mebli, sprzętu gospodarstwa domowego i obowiązków domowych) lub zabawę w hipotezy na temat tego, co widać na zdjęciu (część wyświetlanego zdjęcia jest zasłonięta, a uczniowie odgadują, co to jest, jakie pomieszczenie, jaki sprzęt, mebel, jaki rodzaj obowiązku domowego).

  • Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie, w jaki sposób w języku francuskim wyraża się prośbę, życzenie i pragnienie. Oczekiwane odpowiedzi: je voudrais..., j’aimerais..., j’ai envie de…, je préfère…, je souhaite…, je désire…, je ne veux pas…, etc. Następnie nauczyciel przypomina zasady tworzenia trybu łączącego subjonctif i prosi o przeczytanie Rappel grammatical oraz o wykonanie ćwiczenia 6. i 7.

  • Nauczyciel przechodzi do pracy z plikiem audio. Po zapoznaniu się z multimedium, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania. 

  • Następnie nauczyciel pyta uczniów, z kim (z bohaterów z pliku audio) woleliby mieszkać – z Malikiem czy z Marie‑Claire – i dlaczego.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w „szukających i proponujących mieszkanie do wspólnego wynajęcia - Coloc’dating”. Połowa klasy dostaje karteczkę z napisem je cherche une colocation, a druga część z napisem je propose une colocation. Następnie (przez ok. 5 min.), zgodnie z sugestią na karteczce, uczniowie piszą na odwrotnej stronie, jakie mają życzenia względem współlokatorów i/lub co oferują. Każdy podpisuje się na karteczce imieniem. Następnie uczniowie, którzy proponują wynajem, przymocowują karteczki w widocznym miejscu (na przykład na tablicy korkowej). Uczniowie, którzy szukają wynajmu, sprawdzają, czy jakieś ogłoszenie pasuje (lub jest do zaakceptowania) względem ich wymagań. Gdy uczniowie znajdą już swoją parę lub grupę jako współlokatorzy, ustalają plan podziału obowiązków domowych we wspólnym gospodarstwie. Używają form trybu łączącego, żeby wyrazić swoje życzenia i próbują dojść do porozumienia.

  • Na zakończenie, nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:

  • Aimeriez‑vous habiter en colocation pendant vos études ? Pourquoi ?

  • Quels sont les trois mots qui caractérisent le mieux le profil de votre colocataire idéal ?

  • Quelles sont les tâches ménagères que vous détestez ?

Praca domowa:

Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowany psychotest. Odpowiedzi znajdują się na drugiej stronie kartki. Nauczyciel może również podać uczniom odpowiedzi na kolejnej lekcji. 

Quel type de colocataire es‑tu ? Fais le test.

Question 1: Lorsque tu prépares le dîner et que tu as de la vaisselle sale, est‑ce que tu…

A. la mets dans l'évier pour la laisser tremper et tu te promets de la faire plus tard ?

B. la rinces sous l’eau courante et tu la mets immédiatement dans le lave‑vaisselle ?

C. la mets sur le sol pour que le chien la nettoie, puis tu la mets dans le lave‑vaisselle si tu en as envie ?

Question 2 : Lorsque la poubelle déborde, comment réagis‑tu ?

A. Je tasse les déchets, faisant plus de place pour ce que je veux jeter.

B. Je sors immédiatement le sac poubelle.

C. J'enlève et noue le sac, puis je le pose sur la terrasse pour qu'un de mes colocataires le sorte plus tard… quand il aura le temps.

Question 3 : Sur le sol du salon, il y a des feuilles ou de la saleté apportée de l'extérieur, que fais‑tu?

A. Je laisse, car ce sont mes colocataires qui ont probablement sali le salon.

B. Je sors le mini‑aspirateur et je nettoie sans problème.

C. Je passe l'aspirateur, mais seulement si je n'étais pas celui/celle qui a passé l'aspirateur la dernière fois. Il y a de fortes chances que ce ne soit même pas mon tour.

Question 4 : Ton/ta colocataire et toi, vous partez en même temps le mercredi matin et vous buvez tous les deux du café. Ce petit rituel, est‑il important pour toi ?

A. Bien sûr que non.

B. Bien sûr que oui ! Je prépare ma tasse et la sienne.

C. Oui, c'est très important, mais chacun se fait son café.

Question 5 : Tu n'as plus de sacs poubelle ni de détergent à vaisselle. Que fais‑tu ?

A. Raison de plus pour ne pas faire fonctionner le lave‑vaisselle, n'est‑ce pas?

B. J'en achète évidemment.

C. Je laisse une note sur le réfrigérateur ! Quelqu'un en achètera.

Odpowiedzi:

Si tu as principalement des A :

  • tu devrais retourner vivre avec ta mère,

  • tu as besoin que quelqu'un prenne constamment soin de toi,

  • tu n'es pas encore prêt/e à vivre en colocation.

Si tu as principalement des B :

  • tu es la « maman » de l'appartement,

  • tu participes constamment aux tâches ménagères, même plus que tu ne devrais.

Si tu as principalement des C :

  • tu es un colocataire raisonnable,

  • parfois, tu es un peu égoïste, mais pour la plupart, tu gères ta propre entreprise.

Materiały pomocnicze:

Plansze do gry w bingo leksykalne (pomieszczenia, sprzęt gospodarstwa domowego, meble, obowiązki domowe) i/lub slajdy z możliwością zasłonięcia części zdjęcia. Karteczki z napisem: je cherche une colocation oraz je propose une colocation. Tablica (magnesy)/tablica korkowa (pinezki), flamastry, kolorowe karteczki, długopisy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być inspiracją do stworzenia regulaminu zakazów i nakazów obowiązujących wśród lokatorów. Można też zainicjować ćwiczenie skrótów potrzebnych do drobnych ogłoszeń nieruchomości.