Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Ramón Díez Galán
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (j. hiszpański)
Temat zajęć: Mi casa ideal
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I
Podstawa programowa:
Cele i treści kształcenia.
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
reaguje na polecenia;
określa główną myśl wypowiedzi;
określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
znajduje w wypowiedzi określone informacje;
rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
określa intencje nadawcy/autora tekstu;
określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, czas, miejsce, sytuację);
znajduje w tekście określone informacje;
układa informacje w określonym porządku;
rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu)
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
przedstawia siebie i inne osoby;
nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
prosi o radę i udziela rady;
pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
nakazuje, zakazuje;
wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);
stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
przedstawia siebie i inne osoby;
nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę);
wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
prosi o radę i udziela rady;
pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
nakazuje, zakazuje;
wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);
stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie.
IX. Uczeń posiada:
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym). XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
3. kompetencje cyfrowe,
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
6. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
tworzy wypowiedzi opisujące dom oraz jego wyposażenie;
określa położenie przedmiotów używając czasowników estar i haber;
tworzy wypowiedzi pisemne i ustne opisujące pomieszczenia domowe.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie w uczniach przekonania, że znajomość języka hiszpańskiego jest niezbędna w celu odnalezienia się w realiach danego kraju hiszpańskojęzycznego;
uświadomienie uczniom możliwości łatwego nawiązania kontaktu i nawiązania znajomości i przyjaźni z osobami z różnych części świata;
uświadomienie uczniom wielkości populacji ludzi posługujących się językiem hiszpańskim.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
strategie kognitywne (ćwiczenie jezyka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia obrazków);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).
Metody/techniki nauczania:
Burza mózgów; prezentacja graficzna; słuchanie i czytanie; działania praktyczne.
Formy zajęć:
Praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
Komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: „Qué tal?”/”Cómo estás?”. Następnie sprawdza wiedzę uczniów z poprzednich zajęć.
Opcjonalnie: nauczyciel wyświetla krótki filmik na temat wyposażenia domu. Uczniowie mają za zadanie zapamiętać jak najwięcej nazw mebli.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i rozwiązują polecenia do tekstu. Następnie nauczyciel pyta kilkoro uczniów, jakie elementy znajdują się w ich domu, a których brakuje.
Uczniowie zapoznają się z drugim tekstem. Nauczyciel pyta uczniów, czy często odwiedzają sklepy meblowe i co w takich sklepach można kupić.
Nauczyciel może przygotować obrazki mebli, które następnie pokaże uczniom, a oni będą musieli odpowiedzieć, co widzą na rysunku.
Uczniowie w parach układają krótkie dialogi między klientem oraz sprzedawcą sklepu meblowego.
Nauczyciel pyta uczniów, jak wyglądają wnętrza ich domów. Uczniowie odpowiadają na to pytanie.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne.
Uczniowie kolejno czytają rozwiązania ćwiczeń. Pozostała część klasy sprawdza ich poprawność oraz dzieli się swoimi spostrzeżeniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje zebrane wiadomości. Prosi uczniów o opis kilku zdjęć z różnie urządzonymi pokojami. Uczniowie używają poznanego słownictwa, czasownika estar oraz przyimków miejsca.
Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.
Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie pytań:
Czy uczeń potrafi opisać wyposażenie mieszkania?
Czy uczeń potrafi wskazać, gdzie znajduje się przedmiot względem innych przedmiotów?
Czy uczeń potrafi opisywać meble, sprzęt oraz dekoracje?
Praca domowa:
Uczniowie przygotowują opis znanego domu z filmu, np. domu Moniki z serialu „Przyjaciele”.
Materiały pomocnicze:
Filmik pomocniczy do wprowadzenia tematu lekcji pt. „Los muebles de la casa: #30Segundos de VOCABULARIO en ESPAÑOL” umieszczony na YouTubie, na kanale Español Con María.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Animacja może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu – zarówno podczas powtarzania materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.