Imię i nazwisko autora: Ramón Díez Galán

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (j. hiszpański)

Temat zajęć: Mi casa ideal

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I

Podstawa programowa:

Cele i treści kształcenia.

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

  1. miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

  1. reaguje na polecenia;

  2. określa główną myśl wypowiedzi;

  3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

  4. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);

  5. znajduje w wypowiedzi określone informacje;

  6. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

  1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;

  2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

  3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, czas, miejsce, sytuację);

  4. znajduje w tekście określone informacje;

  5. układa informacje w określonym porządku;

  6. rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu)

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

  1. przedstawia siebie i inne osoby;

  2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

  3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

  4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;

  5. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

  6. składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;

  7. zaprasza i odpowiada na zaproszenie;

  8. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;

  9. prosi o radę i udziela rady;

  10. pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;

  11. nakazuje, zakazuje;

  12. wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;

  13. wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);

  14. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

  1. przedstawia siebie i inne osoby;

  2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);

  3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę);

  4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;

  5. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

  6. składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;

  7. zaprasza i odpowiada na zaproszenie;

  8. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;

  9. prosi o radę i udziela rady;

  10. pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;

  11. nakazuje, zakazuje;

  12. wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;

  13. wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);

  14. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie.

IX. Uczeń posiada:

  1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

  2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym). XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

3. kompetencje cyfrowe, 

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

6. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • tworzy wypowiedzi opisujące dom oraz jego wyposażenie;

  • określa położenie przedmiotów używając czasowników estarhaber;

  • tworzy wypowiedzi pisemne i ustne opisujące pomieszczenia domowe.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie w uczniach przekonania, że znajomość języka hiszpańskiego jest niezbędna w celu odnalezienia się w realiach danego kraju hiszpańskojęzycznego;

  • uświadomienie uczniom możliwości łatwego nawiązania kontaktu i nawiązania znajomości i przyjaźni z osobami z różnych części świata;

  • uświadomienie uczniom wielkości populacji ludzi posługujących się językiem hiszpańskim.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie jezyka obcego w naturalnych kontekstach);

  • strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia obrazków);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).

Metody/techniki nauczania:

Burza mózgów; prezentacja graficzna; słuchanie i czytanie; działania praktyczne.

Formy zajęć:

Praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

Komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca: 

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?”/”Cómo estás?”. Następnie sprawdza wiedzę uczniów z poprzednich zajęć.

  2. Opcjonalnie: nauczyciel wyświetla krótki filmik na temat wyposażenia domu. Uczniowie mają za zadanie zapamiętać jak najwięcej nazw mebli.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i rozwiązują polecenia do tekstu. Następnie nauczyciel pyta kilkoro uczniów, jakie elementy znajdują się w ich domu, a których brakuje.

  2. Uczniowie zapoznają się z drugim tekstem. Nauczyciel pyta uczniów, czy często odwiedzają sklepy meblowe i co w takich sklepach można kupić.

  3. Nauczyciel może przygotować obrazki mebli, które następnie pokaże uczniom, a oni będą musieli odpowiedzieć, co widzą na rysunku.

  4. Uczniowie w parach układają krótkie dialogi między klientem oraz sprzedawcą sklepu meblowego.

  5. Nauczyciel pyta uczniów, jak wyglądają wnętrza ich domów. Uczniowie odpowiadają na to pytanie.

  6. Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne.

  7. Uczniowie kolejno czytają rozwiązania ćwiczeń. Pozostała część klasy sprawdza ich poprawność oraz dzieli się swoimi spostrzeżeniami.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje zebrane wiadomości. Prosi uczniów o opis kilku zdjęć z różnie urządzonymi pokojami. Uczniowie używają poznanego słownictwa, czasownika estar oraz przyimków miejsca.

  2. Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.

  3. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie pytań:

  • Czy uczeń potrafi opisać wyposażenie mieszkania?

  • Czy uczeń potrafi wskazać, gdzie znajduje się przedmiot względem innych przedmiotów?

  • Czy uczeń potrafi opisywać meble, sprzęt oraz dekoracje? 

Praca domowa:

Uczniowie przygotowują opis znanego domu z filmu, np. domu Moniki z serialu „Przyjaciele”.

Materiały pomocnicze:

Filmik pomocniczy do wprowadzenia tematu lekcji pt. „Los muebles de la casa: #30Segundos de VOCABULARIO en ESPAÑOL” umieszczony na YouTubie, na kanale Español Con María.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Animacja może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu – zarówno podczas powtarzania materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.