Imię i nazwisko autora: Justyna Świątkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Offrir un cadeau original

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa I, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  • kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Powtórzy i poszerzy słownictwo związane z prezentami i nietypowymi pomysłami na upominek.

  • Powtórzy i przećwiczy użycie zaimków osobowych dopełnieniowych: me, te, nous, vous, le, la, les, l’, lui, leur.

  • Zaproponuje wybór oryginalnego prezentu dla konkretnej osoby.

  • Opisze swój wybór wraz z uzasadnieniem.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • poznaje oryginalne metody wręczania prezentów,

  • poznaje sposoby na sformułowanie i użycie argumentów uzasadniających wybór prezentu

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku.

  • strategie kognitywne: jednokrotny wybór, uzupełnianie tekstu tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, grupowanie, prawda fałsz, dedukcja.

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie

  • metody problemowe: metoda aktywizująca – metody dedukcyjne, burza mózgów

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, studium przypadku

  • metody programowane: z użyciem komputera

Formy zajęć:

  • praca w parach

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów na początku lekcji, czy lubią dostawać prezenty i jeśli tak, to jakie. Uczniowie zastanawiają się, jak można rozumieć pojęcia prezentów materialnych i niematerialnych. Następnie nauczyciel prosi uczniów o wypisanie w parach, na kartce, kilku przykładów prezentów niematerialnych. Uczniowie wymieniają zanotowane prezenty. Nauczyciel pyta uczniów, czy kiedyś taki nieoczywisty prezent komuś zaproponowali/ podarowali, a może sami taki otrzymali i czy do wręczania takiego prezentu użyli jakiegoś oryginalnego sposobu. Na koniec nauczyciel informuje uczniów, że lekcja będzie dotyczyła prezentów niematerialnych i niebanalnych sposobów ich wręczania.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  2. Nauczyciel weryfikuje wykonanie zadań i zachęca do zapoznania się z katalogiem interaktywnym, a następnie do wykonania zadań w oparciu o to multimedium.

  3. Nauczyciel sprawdza wykonanie ćwiczeń.

  4. Nauczyciel zachęca uczniów do powtórki gramatyki przy pomocy dołączonego do lekcji kącika.

  5. Nauczyciel zachęca uczniów do samodzielnego zrobienia siedmiu ćwiczeń z części podsumowującej Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej nauczyciel proponuje uczniom burzę mózgów odnośnie oryginalnych, niematerialnych prezentów, które mogą ucieszyć różne grupy wiekowe.

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, np. 3‑4 osobowe. Prosi o przygotowanie listy prezentów dla osób w różnym wieku i o zróżnicowanych zainteresowaniach oraz o przygotowanie uzasadnienia do każdego prezentu.

  • Nauczyciel określa i zapisuje na tablicy różne grupy wiekowe osób, dla których uczniowie będą proponowali prezenty, np. dzieci do 13 roku życia; nastolatkowie od 13 do 19 roku życia; młodzi i dorośli.

  • Nauczyciel wyznacza w każdej grupie jedną osobę, która będzie zapisywała propozycje i uzasadnienia poszczególnych członków grupy.

  • Uczeń zapisujący propozycje, przy pomocy sekundnika liczy czas wypowiedzi, np. 1 minuta na propozycje prezentu wraz z uzasadnieniem.

  • Nauczyciel sprawdza poprawność językową argumentów.

  • Nauczyciel zapisuje propozycje i argumenty przedstawione przez wyznaczonych do zapisywania przedstawicieli grup.

  • Nauczyciel dopilnowuje, by wszyscy przedstawiciel grup przedstawili propozycje i argumenty i by się nie powtarzały.

Praca domowa:

Ćwiczenie 8 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może posłużyć do stworzenia bazy nieoczywistych prezentów. Można będzie też do tego dodać propozycje z gry „burza mózgów” i wywiesić to w klasie na dużej planszy.