Imię i nazwisko autora:

Aleksander Trojanowski 

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

La moda de segunda mano

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa III

Podstawa programowa:

Cele i treści kształcenia.

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

7. zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia;

2. określa główną myśl wypowiedzi;

3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

4. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu; 

2. określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);

5. znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje cyfrowe;

4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń: 

  • rozumie słownictwo związane z modą oraz zakupami w sklepach z używaną odzieżą;

  • stosuje odpowiednie słownictwo dotyczące zakupów, by opisać wybrane style ubierania się;

  • rozumie związek mody z ekologią i używa odpowiednich określeń i sformułowań, by go scharakteryzować.

Cele motywacyjne:

  • zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;

  • powiązanie nauki języka obcego z tematami zajmującymi uczniów w ich własnym życiu;

  • uświadomienie uczniowi możliwości nawiązywania relacji oraz wyrażenia własnych przemyśleń na ważne dla niego tematy dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).

Metody/techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • miniwykład,

  • miniprezentacje.

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, projektor

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?

  2. Nauczyciel wprowadza określenie tiendas de segunda mano. Pyta uczniów, czy oni lub ich bliscy robią zakupy w second handach i z jakiego powodu, w ich opinii, ludzie decydują się na zakup używanych ubrań.

  3. Nauczyciel wyświetla zdjęcia różnych stylów ubierania się, by w ten sposób wprowadzić treść ciekawostki – opis zjawiska mody na ubrania używane, czyli vintage.

  4. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie i przeanalizowanie tekstu źródłowego, by wskazać przyczyny, dla których ubrania używane stały się modne.

  • Uczniowie wykonują indywidualnie polecenia 1. i 3. oraz sprawdzają je na forum klasy pod kierunkiem nauczyciela.

  • Uczniowie pracują indywidualnie nad poleceniem 2. Podczas sprawdzania nauczyciel upewnia się za pomocą pytań kierowanych do wybranych uczniów, czy rozumieją oni słowa pojawiające się w zadaniu.

  • Uczniowie analizują w parach słownictwo, które pojawia się na grafice. Zadaniem każdej pary jest stworzenie przykładów – po jednym dla każdego wyrazu. Pary prezentują przykłady na forum klasy, nauczyciel poprawia błędy.

  • W celu utrwalenia znajomości słownictwa, uczniowie wykonują polecenie 4.

  1. Multimedium.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Każdej z grup przydziela jeden z pięciu stylów ubierania się, które pojawiają się w prezentacji. Zadaniem grup jest zapoznanie się z materiałem graficznym oraz nagraniem i przygotowanie miniprezentacji, w której przedstawią charakterystykę stylu ubierania się.

  • Grupy prezentują wyniki pracy, po każdej prezentacji nauczyciel omawia błędy językowe.

  • Uczniowie wykonują w grupach actividades 1‑4 w celu utrwalenia nowego słownictwa.

  1. Sprawdź się.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1 do 7.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zgłaszają wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań 1‑6.

  2. Chętni lub wskazani przez nauczyciela uczniowie odczytują odpowiedzi do zadania 7.

  3. Nauczyciel wyjaśnia, że uczniowie wybierają się do sklepu z odzieżą używaną, by kupić ubrania na dyskotekę szkolną w stylu vintage. Prosi każdego ucznia, by powiedział, jakie ubrania chce sobie kupić.

  4. Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji

  1. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:

  • Czy uczniowie rozumieją znaczenie słów związanych z modą oraz z zakupami w sklepach z używaną odzieżą? 

  • Czy uczniowie potrafią nazwać oraz opisać wybrane elementy garderoby?

  • Czy uczniowie potrafią scharakteryzować wpływ mody na środowisko, używając w tym celu odpowiednich wyrażeń?

  • Czy uczniowie potrafią opisać wybrane style ubierania się, nazywając charakterystyczne dla nich części garderoby oraz określenia służące do ich opisywania?

Praca domowa:

  • Ćwiczenie 8. z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

zdjęcia ubioru w stylu vintage (lata 90., 60., 30., itp.) do wyświetlenia w fazie wprowadzającej

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Indywidualna praca z prezentacją połączona z wykonywaniem ćwiczeń, ukierunkowana na zdobycie oraz przećwiczenie słownictwa związanego z częściami garderoby, które można kupić w sklepach z używaną odzieżą.

  • Praca w grupach – charakterystyka stylów ubierania się.