Imię i nazwisko autora: Agnieszka Bujala 

Temat zajęć: Le soir, je fais du yoga

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV; poziom A2+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza i utrwala słownictwo związane z dyscyplinami sportu;

  • powtarza słowa i konstrukcje językowe służące wyrażaniu częstotliwości;

  • wyraża swoje zdanie na temat częstotliwości uprawiania sportu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija umiejętność informowania o uprawianiu różnych dyscyplinach sportowych i o częstotliwości uprawiania sportu,

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: czytanie i słuchanie;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, jednokrotny wybór; łączenie obrazu z tekstem, grupowanie słów, uzupełnianie tekstu;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów pisanych i słuchanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym;

  • metody problemowe: metoda aktywizująca, metody dedukcyjne;

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metoda programowa: przy użyciu komputera.

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pytania o sporty, które uczniowie uważają za najbardziej odpowiednie dla osób w ich wieku. Prosi uczniów o wyrażenie krótkiej opinii w języku francuskim na ten temat. Następnie informuje ich, że podczas lekcji powtórzą i utrwalą słownictwo związane z dyscyplinami sportu oraz słowa i konstrukcje językowe służące wyrażaniu częstotliwości.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  • Nauczyciel sprawdza wykonane zadania. W celu przećwiczenia wymowy nauczyciel może prosić wybranych uczniów o odczytanie rozwiązań na głos.

  • Przed przystąpieniem do kącika gramatycznego nauczyciel prosu uczniów o odnalezienie w tekście czytanki wyrażeń dotyczących częstotliwości, np. 5 fois par semaine, régulièrement itp. Następnie zadaniem uczniów jest pogrupowanie znalezionych wyrażeń wedle wybranych przez nich kategorii: często, od czasu do czasu, rzadko, regularnie.

  • Posługując się planszami z Kącika gramatycznego, nauczyciel przypomina uczniom słowa i konstrukcje językowe służące do wyrażania częstotliwości. Uczniowie porównują je z wyrażeniami z tekstu, zwracając szczególną uwagę na ich użycie, a następnie wykonują w parach ćwiczenie 3. przyporządkowane do sekcji.

  • W ramach powtórzenia słownictwa z Kącika gramatycznego nauczyciel zaprasza uczniów do gry w kalambury: wybrani lub chętni uczniowie pokazują na migi wybraną dziedzinę sportu, a pozostali uczniowie zgadują, o jaki sport chodzi.

  • Uczniowie rozpoczynają pracę z multimedium. Na wstępie nauczyciel przedstawia im grafikę poprzedzającą audiobook i pyta, o jakich dyscyplinach sportowych będzie mowa ich zdaniem (oczekiwane odpowiedzi: le yoga, le foot, la course ou le footing, le tennis). Uczniowie wysłuchują nagrania, a następnie wykonują ćwiczenia 1–3 w grupie, na forum klasowym.

  • Uczniowie pracują nad ćwiczeniem 4. w sekcji multimedialnej. Opracowane w nim wypowiedzi posłużą następnie do odgrywania scenek dialogowych. Jedna osoba gra rolę redaktora radiowego i zadaje pytania z polecenia dowolnym osobom, które następnie odpowiadają według swoich doświadczeń. Przy tym zadaniu może okazać się pomocnym rekwizytem mikrofon, jego atrapa lub mikrofon zabawka.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑6 z bloku Sprawdź się.

  • Uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel prosi uczniów, by wyobrazili sobie, że jeden z nich uprawia dyscyplinę sportową, która interesuje kolegę/koleżankę. Jeden z uczniów zadaje pytania, a drugi udziela informacji na temat treningów i ich częstotliwości.

Praca domowa:

Zadania 7. i 8. z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Audiobook może posłużyć do nauki wypowiadania się na temat uprawianego przez siebie sportu. Umożliwi również powtórzenie słów i konstrukcji językowych służących wyrażaniu częstotliwości.