Imię i nazwisko autora: Anna Kowalska

Przedmiot: język nowożytny nauczany jako drugi (j. francuski)

Temat zajęć: Comment écrire ton prénom ? C’est facile !

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, szkoła podstawowa, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
7) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
13) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji -kompetencje w zakresie wielojęzyczności -kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • literuje proste słowa w języku francuskim,

  • prosi o przeliterowanie imienia i nazwiska oraz literuje własne imię i nazwisko,

  • analizuje francuski alfabet fonetyczny,

  • przypomina sobie zwroty grzecznościowe.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do korzystania z francuskiego alfabetu fonetycznego w celu nauki poprawnego wymawiania słów w języku francuskim.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe: słowa w kontekście, użycie obrazu i dźwięku, czytanka

  • Strategie kognitywne: ćwiczenia (parowanie, łączenie słów z obrazem, opisywanie, prawda‑fałsz)

  • Strategie metakognitywne: nawiązanie do informacji już nabytych, wzbogacenie wiedzy o nowe informacje

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis wyjaśniający

  • metody programowe: przy użyciu nowych technologii (katalog interaktywny, ćwiczenia interaktywne)

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Formy zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, zeszyt przedmiotowy, tablety‑smartfony

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów. Wybranych uczniów pyta o samopoczucie, aby przypomnieć im formuły nabyte na poprzednich lekcjach.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel zaczyna lekcję od zapoznania uczniów z alfabetem francuskim. Uczniowie powtarzają litery i słowa za lektorką. Prowadzący/a wprowadza również elementy francuskiego alfabetu fonetycznego. Nie wymaga od uczniów, aby na tym etapie uczyli się go na pamięć - ważne, aby uczniowie byli w stanie odczytać głoski/słowa zapisane w alfabecie fonetycznym, posiłkując się tabelą z bloku tekstowego. W dalszej kolejności uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym, w którym zebrane zostały praktyczne informacje nt. wymowy głosek w języku francuskim (wraz z przykładami). Po analizie katalogu uczniowie wracają do dialogów z początku lekcji i odczytują je na głos, literując imiona w nich występujące.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel sprawdza nabytą przez uczniów wiedzę, zadając do wykonania w parach kilka wybranych ćwiczeń (najlepiej tych związanych ze odsłuchem). Jeśli wystarczy czasu, nauczyciel może zaproponować uczniom zabawę w pisanie słów i prostych zdań w alfabecie fonetycznym (jedna osoba zapisuje słowo/frazę na tablicy, reszta klasy rozszyfrowuje, co zostało napisane i ewentualnie koryguje błędy).

Praca domowa:

Ćwiczenie 8. z bloku ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Zaproponowane multimedium może posłużyć podczas innych lekcji dotyczących poprawnej wymowy, a także jako powtórzenie na każdym etapie nauki (szczególnie w pierwszej klasie liceum, kiedy uczniowie powracają do nauki języka francuskiego).