Imię i nazwisko autorki: Agata Kot

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Encantado de conocerte

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa I

Podstawa programowa:

Cele i treści kształcenia.

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

1. człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia;

2. określa główną myśl wypowiedzi;

3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

4. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje;

6. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;

2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, czas, miejsce, sytuację);

4. znajduje w tekście określone informacje;

5. układa informacje w określonym porządku;

6. rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne.

V.Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS‑a, kartkę pocztową, e‑maila, historyjkę, wpis na blogu).

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

1. przedstawia siebie i inne osoby;

2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

4. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomości, SMS‑a, krótkiego listu prywatnego, e‑maila, wpisu na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

1. przedstawia siebie i inne osoby;

2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);

3. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada:
1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności posługujących się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • formułuje proste wypowiedzi w języku hiszpańskim, służące przedstawieniu się, prezentacji siebie i rozmówcy;

  • tworzy pytania służące poznaniu samopoczucia, tożsamości innych osób, ich pochodzenia i miejsca zamieszkania;

  • stosuje wyrażenia i zwroty grzecznościowe w celu rozmowy w sposób formalny lub nieformalny.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • jest przekonany, że znajomość języka hiszpańskiego jest niezbędna w celu odnalezienia się w realiach danego kraju hiszpańskojęzycznego;

  • uświadamia sobie możliwość łatwego nawiązania kontaktu, znajomości i przyjaźni z osobami z różnych części świata;

  • uświadamia sobie, jak wielu ludzi na świecie posługuje się językiem hiszpańskim.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy).

Metody/techniki nauczania:

burza mózgów, elementy wykładu

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów i przedstawia się po hiszpańsku.

2. Nauczyciel omawia z uczniami pierwszą grafikę. Pyta uczniów o znajomość wyrażenia Qué tal? Nauczyciel prosi każdego ucznia o przedstawienie się oraz pyta o jego samopoczucie.

3. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel omawia zamieszczoną ciekawostkę. Pyta uczniów, czy dostrzegają różnicę w zachowaniu Polaków i Hiszpanów i na czym ona polega.

2. Tekst źródłowy: 

  • Uczniowie podkreślają wyrażenia związane z powitaniem, pytaniem o samopoczucie oraz pożegnaniem.

3. Uczniowie przypominają sobie wyrażenia związane z powitaniem i pożegnaniem zarówno w sytuacjach nieformalnych, jak i formalnych. 

4. Uczniowie pracują w parach, układając krótki dialog w nieformalnym stylu. Przedstawiają swoje propozycje na forum klasy.

5. Grafika: 

  • Nauczyciel pyta, które obrazki prezentują sytuacje formalne, a które nieformalne; uczniowie uzasadniają swoje zdanie.

6. Nauczyciel prowadzi krótkie konwersacje z każdym z uczniów, witając się z nimi, pytając o imię i nazwisko oraz o samopoczucie.

7. Multimedium: 

  • Uczniowie czytają dialogi. Wypisują wyrażenia związane z powitaniem, pożegnaniem i samopoczuciem, dzieląc je na formalne oraz nieformalne.

8. Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Wybrani/chętni uczniowie kolejno wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne, a nauczyciel kontroluje poprawność wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości, nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

Faza podsumowująca:

1. Nauczyciel podsumowuje zebrane wiadomości, prosząc każdego z uczniów o wymienienie jednego wyrażenia zapamiętanego z lekcji. Uczniowie w parach symulują rozmowy formalne oraz nieformalne. W ramach podsumowania nauczyciel może zaprezentować uczniom filmik „Saludos y despedidas en español”.

2. Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.

3. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:

  • Czy uczeń potrafi przywitać się, pożegnać oraz przedstawić po hiszpańsku?

  • Czy uczeń zna i potrafi zastosować zwroty potrzebne do nawiązania kontaktu w języku hiszpańskim?

  • Czy uczeń zna różnice między rozmową formalną a nieformalną w języku hiszpańskim?

Praca domowa:

Uczniowie losują karteczki z miejscami oraz postaciami. W zależności od tego, co wylosują, tworzą w parach dialog formalny lub nieformalny.

Materiały pomocnicze:

Na podsumowanie możemy wykorzystać filmik o powitaniach i pożegnaniach formalnych i nieformalnych. Filmik zatytułowany jest „Saludos y despedidas en español” i umieszczony jest na YouTubie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Prezentacja może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtarzania materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.